Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skärtorsdagsbröd
Bild

Dagen till ära är degen rosa. Den ska nu kalljäsa direkt i formen i två timmar. Under tiden fortsätter jag med biskvierna:

Bild

Tjock hallonsmet, vit sirap, 1 äggula och 75 gram smör. Socker och ägg vispas för sig och smöret för sig.

Bild

Kakbottnarna revs plana på rivjärn för att stå stadigare, vilket fungerade bra.

29 mars 2018, 14:54
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Bild

Spritspåsen sprack upp ännu mer nu, så jag tejpade ihop den med bred maskeringstejp på både in- och utsida och fodrade insidan med en plastpåse för att inte kontaminera krämen med tejplim. Den ursprungliga påsen måste vara kvar för annars går det inte att fästa spritsmunstycket. Förhoppningsvis går det fortfarande att spritsa; annars får jag breda ut krämen med pannkakspaletten eller sked.

29 mars 2018, 15:04
Medlem
Bild

Hallonens syrlighet gör att krämen skär sig en smula. Det gjorde den förra gången också, men den här gången var det mer uttalat: Hallonsaften rinner tyvärr ut lite. I det ursprungliga receptet står det ingenting om det. Kanske ska jag blanda i mindre mängd hallon åt gången.

Bild

Nu ska krämen stelna i kylen innan kakorna doppas i smält choklad smaksatt med lakritspulver.

29 mars 2018, 15:43
Medlem
Schueberird skrev:
Hallonens syrlighet gör att krämen skär sig en smula.

Smöret kan ha varit för kallt också jämfört med de andra ingredienserna. Ett tips jag läste nu är att man kan värma en del av krämen i mikron och sedan röra ut den försiktigt med resten. Ett annat tips är att man fortsätter vispa som en tokig tills krämen blir slät igen.

29 mars 2018, 15:53
Medlem
Är det någon här som har tips på hur man räddar en smörkräm som skurit sig?

En rolig person skrev:
Sätt på ett plåster!

Man skulle också kunna säga att smörkrämen blöder, vilket förstås representerar Jesu lidande på korset, så det passar ju så här till påsk.

29 mars 2018, 16:05
Medlem
Bild

Rosa degen har jäst bra.

Bild

Pensla med ägg och strö på solros- och sesamfrön samt lite flingsalt. Dags för gräddning.

För övrigt har jag börjat använda överbliven äggvita eller -gula direkt genom att mikra den och äta till frukost eller lunch istället för att som tidigare ställa in den i kylen och sedan glömma bort den.

Silpaten fungerar bra, men jag ska nog ändå ha lite bakplåtspapper hemma för de gånger jag behöver klippa till udda eller små former (som i fallet med rosa brödet).

29 mars 2018, 16:39
Medlem
Bild

Klart. Nu ska jag bara lyckas få upp bröden ur formarna.

Bild

Behagen flödade över en aning.

Bild

Disk! Det gick åt ett antal kastruller och bunkar.

29 mars 2018, 17:09
Medlem
Bild

Dags för chokladöverdrag: Smält 75 gram mörk choklad.

Bild

Blanda i 1 tsk lakritspulver. Låt svalna innan kakorna doppas.

29 mars 2018, 19:32
Medlem
Bild

Chokladdoppning klar och nu får chokladhöljet stelna i kylen.

Nu har jag choklad kvar, men inget kvar att doppa i den. Jag får baka nå't mer... Det är lite som korv och bröd-problemet: Det går aldrig jämt ut -- eller åtminstone inte förrän man köpt på sig en väldigt stor mängd korvar och korvbröd.

Edit:
Jag skulle kunna doppa kakorna en gång till när första omgången stelnat...

29 mars 2018, 20:14
Medlem
...fast då blir det kanske för mycket choklad; en doppning kändes lagom förra gången. Å andra sidan vet jag inte hur två doppningar blir; det kanske känns ännu mer lagom!?

29 mars 2018, 20:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.