Äntligen skärtorsdag: dags att baka lakritshallonbiskvier!
1 dl hallon.
1 stycke silpatduk. Jag gjorde av med en hel del bakplåtspapper tidigare, så det var dags att investera lite, så blir det billigare i längden -- och mindre mängd sopor.
1 äggula till hallonsmörkrämen som ska göras senare. Mandelmjöl och florsocker plus 1½ äggvita till kakbottnarna. Jag väger äggvitorna för att lättare få rätt mängd.
Färdigt mandelmjöl är en ganska onödig produkt och ganska dyr, men jag ville testa det åtminstone en gång. Mandelmjöl är inte svårt att göra själv, även om det tar lite tid: skålla mandeln, skala, torka (gärna i ugn på en sisådär 100 grader) och mixa eller mal den. Fördelen med färdigt mandelmjöl är kanske att den blir finmaldare än den jag gör hemma -- och så spar man lite tid om man har brådis. Nästa gång ska återgå till att göra eget och jämföra.
Äggvitorna vispas upp litegrann. Att skålen är fettfri är inte så noga, eftersom vi inte vispar maräng här.
...och blandas ner i mandelsockret.
Spritsen är fylld. Tyvärr gick spritspåsen slutligen upp lite i sömmen, så jag var tvungen att lappa ihop den med tejp, men jag måste nog köpa en ny (den har hållt i typ 15 år eller längre (nästan 20 tror jag), så den har tjänat väl). Jag tycker det är lättare att få kakorna runda om man spritsar ut dem istället för att klicka ut dem med sked.
Hallonen kokas lite lätt för att underlätta passeringen.
Hallonen passeras. Tryck på med baksidan på en sked så går det lättare. Tvätta av skeden med jämna mellanrum och skrapa av den hallonsaft som samlas på undersidan av silen. Jag passerar ner hallonen direkt i en kastrull, så slipper jag föra över dem mellan olika skålar.
Hallonsaften kokas ner till ungefär hälften. Rör om då och då så att den inte bränner fast.
Tjock hallonsaft.
Färdiggräddade kakbottnar. De vänds sedan upp och ner och täcks med hallonsmörkräm. Jag tänkte testa att riva det som senare blir undersida lite för att göra den lite planare (man kan ta en vanlig kniv också, som jag gjorde förra gången); kakorna blir ju lätt lite toppiga vid spritsningen (jag tryckte till dem lite med en tesked doppad i florsocker, men det blev lite kladdigt (nästa gång kanske jag sprinklar florsocker över innan tilltryckningen)).