Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Domedagsrester
Det blev lite glasyr över, så jag får väl baka några passande småkakor att bre den på (till exempel mördegskakor brukar vara tacksamma) .

24 mars 2018, 20:31
Medlem
Inlägg Re: Domedagstårta
Schueberird skrev:
Beauty is only skindeep.

Real beauty comes from within.

24 mars 2018, 20:43
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Bild

Symboliskt nog räckte pyntgelén inte till det jag hade tänkt från början, så jag fick tricksa lite för att kunna fylla hela mallen och sedan försökte jag göra mönstret tydligare med florsocker, men, nja, det blev väl inte så väldigt vackert...

Bild

Här är är en närbild för den som inte redan sett hur fult det blev. :lol:

Bild

Här har vi mästerverket innan mallen togs bort. Som ni ser saknas hålen för 'a', 'p' och 'e', men tanken var att pyntgeléns bredd skulle fylla i bokstäverna i ytterkanten och lämna ett hål i mitten, men eftersom gelén inte räckte till blev jag tvungen att improvisera och då blev det som det blev (annars hade det ju förstås blivit det snyggaste ni någonsin sett :04: bortsett från att pyntgelén hade synts ännu sämre utan florsockret). Vårt fina gamla forum roterar i sin grav...

Nåväl, dags att äta fanskapet, men först måste jag bara vispa grädde till.

24 mars 2018, 23:31
Medlem
Inlägg Domedagen är nära!
Bild

Jag valde bort elvispen för grannarnas skull, men denna handvisp går rätt fort den också.

Bild

Serverat!

Fråga mig inte varför det blev så mycket bloom i bilden. Det är väl någon inställning någonstans, men jag orkade inte försöka fixa det.

24 mars 2018, 23:52
Medlem
God vart den i alla fall, len och rund som en persika i både smak och struktur blab lakritsen blab bla blabla kontrast. Den som gillar choklad och lakrits skulle älska den, men jag föredrar nog en bubligt luftig kaka framför en mäktigt kompakt som denna, eller en tårta med flera olika strukturer istället för samma rakt igenom. Den var god, men jag kommer nog inte göra den igen.

25 mars 2018, 00:41
Medlem
Schueberird skrev:
bubligt

Mhm, "bublig", inte riktigt bubblig, men nästan.

Idag blir det en bit till efter att tårtan mognat gojsat ihop sig över natten, men sedan väntar kryostasen.

25 mars 2018, 11:51
Medlem
Schueberird skrev:
God vart den i alla fall, len och rund som en persika i både smak och struktur blab lakritsen blab bla blabla kontrast. Den som gillar choklad och lakrits skulle älska den, men jag föredrar nog en bubligt luftig kaka framför en mäktigt kompakt som denna, eller en tårta med flera olika strukturer istället för samma rakt igenom. Den var god, men jag kommer nog inte göra den igen.

Jag tar tillbaka allt: Efter att ha vilat över natten var den sjukt god, till och med något av det godaste jag ätit på ett tag. Allt hade liksom gottat ihop sig till en väldigt stor bit chokladkonfekt och med lättvispad grädde till var det som att vila på små lätta moln.

25 mars 2018, 19:05
Medlem
Bild

Dags för mördegskakor.

Bild

Jag klippte upp den gamla gelétuben, så kan jag stoppa in den överblivna glasyren från igår och förhoppningsvis pressa ut den lite snyggt på kakorna.

25 mars 2018, 21:26
Medlem
Bild

Nu får kakorna svalna innan de dekoreras.

25 mars 2018, 21:53
Medlem
Bild

Det fungerade. De sista bokstäverna fick väldigt vacker insida för då började glasyren ta slut och trycktes ut ojämnt (så kallad ketchupeffekt). Särskilt q:et fick en väldigt fin personlighet.

Bild

Nästa steg är vit dekor. Jag hade i för mycket vatten först utan att tänka mig för, så jag tog i mer florsocker tills smeten blev nästan löjligt tjock.

25 mars 2018, 23:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.