Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
I väntan på perfektionen kommer här ett tips på supergod kakdeg:
https://www.kokaihop.se/recept/lakritskolasnittar

Jag använde muscovadosocker istället för sirap (eftersom jag vid baktillfället inte hade någon sirap att tillgå) och valde lakritsgranulat eftersom jag precis hade impulsköpt det. Blanda ihop allt och grädda degen några minuter i rumstemperatur på köksbänken. Ät och var glad. Jag åt dock inte så mycket av degen, utan provsmakade mest innan jag gräddade snittarna enligt receptet. I gräddad form är smaken något mildare, men sprödheten gör att de passar bättre till varma drycker än rå deg gör. De håller kanske längre också.

24 mars 2018, 12:41
Medlem
Inlägg Doomsday Cake
Bild

vetemjöl
grädde
choklad
socker
kokosflarn
mer choklad
pyntgelé
smör
lakritsgranulat
ägg
sirap

Lakritsgranulat har jag fått lära mig är lakritsrot som kokats ihop och därmed fått en väldigt koncentrerad lakritssmak. Kokosflarnen ska användas till garnering, liksom pyntgelén. Jag har även gjort en mall tidigare i veckan för att rätt guida min hand vid dekoreringen, men den är inte med på bilden. TIll servering blir det vispad grädde, men en viss del ska även vara i glasyren.

24 mars 2018, 15:31
Medlem
Bild

Först smälter jag choklad tillsammans med smör. Jag var tvungen att dela upp allt på två skålar, eftersom jag inte har någon större. Jag smälte i mikron på medeleffekt ungefär 2 minuter med avbrott för omrörning. Nu ska chokladsmeten få svalna lite innan jag fortsätter. Ägg syns i gröna skålen till vänster och ska vispas ihop med socker. Limeskålen till höger innehåller vetemjöl och lakrits. Man ska egentligen använda en springform, men jag slängde min gamla för några år sedan, eftersom den läckte, så nu använder jag en vanlig form istället och chansar på att den färdiggräddade kakan ska gå bra att lyfta ur med hjälp av bakplåtspappret.

För övrigt har jag skaffat silpatduk som är återanvändbar flera gånger om, men jag har inte testat den än. Jag brukar i och för sig återanvända vanligt bakplåtspapper också, men det blir ju obrukligt efter bara ett fåtal gånger, medan silpatduken ska gå att återanvända i all oändlighet (teoretiskt sett) -- eller tills solen går sönder.

24 mars 2018, 16:44
Medlem
Inlägg Domedagstårta
Bild

Jag brukar alltid vispa upp äggen lite först innan sockret pytsas i (nå't som sitter i från vispning av maräng vid andra tillfällen).

Bild

Sockret pytsas i lite i taget under fortsatt vispning tills smeten är luftig och fint beigefärgad.

Bild

Blanda ner chokladsmeten i äggditon.

Bild

Vänd ner mjölblandningen. De svarta prickarna är lakritsgranulaten.

Bild

Häll ner smeten i formen och ät upp resterande smet medan kakan gräddas (165 grader, 25 minuter i varmluft).

24 mars 2018, 17:28
Medlem
Inlägg Domedagstårta
Bild

Färdiggräddad. Nu får den svalna och sätta sig lite innan jag lyfter ur den. Eventuellt vänder jag upp och ner på den för att lättare få bort pappret. När kakan svalnat ska glasyren på.

24 mars 2018, 17:41
Medlem
Inlägg Domedagstårta
Bild

Det var ingen idé att försöka lyfta ur kakan; för det var den för tung och skulle bågna i mitten och troligen gå sönder rakt över. Med två grytvantar gick det däremot bra att vända upp och ner på kakan och sedan dra av pappret. Jag var lite oförsiktig, så en bit av kakan fastnade i pappret. Lite större försiktighet eller insmorning av pappret hade varit bra. Annars blev det bra och jag fick ett naturligt tillfälle att provsmaka den färdiggräddade kakan. Nu ska den svalna helt innan glasyren förbereds och stryks på.

24 mars 2018, 17:58
Medlem
Inlägg Domedagsglasyr
Bild

Glasyren förbereds: Grädde, sirap och lakrits blandas och ska sedan få koka upp innan den hälls över chokladen.

24 mars 2018, 18:17
Medlem
Jag avbröt tillfälligt domedagspreppandet för middag.

24 mars 2018, 19:44
Medlem
Inlägg Domedagsglasyr
Bild

När all choklad smält blandades smöret ner, och nu får den färdiga glasyren svalna, och tjockna, lite innan den bres över kakan. Sedan får glasyren stelna i kylen innan pyntgelén åker fram.

24 mars 2018, 19:58
Medlem
Inlägg Domedagstårta
Bild

Kakan blev lite bucklig ut mot kanterna, vilket dels beror på tallriksformen och dels på att kakan alltid sjunker litegrann i mitten (i alla fall för mig...)...

Bild

...så jag täljde bort lite kaka i kanterna för att göra ytan planare.

Bild

Glasyren utbredd. Som vanligt är det smaken som är viktigast och inte utseendet: Beauty is only skindeep. :P

Nu står tårtan i kylen i väntan på pyntet.

24 mars 2018, 20:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.