Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Det växer paprika på min balkong. Snart blir det köttfärsfyllda paprikor här! Nån som har förslag på vad man kan göra med sånt, utöver att fylla dom med köttfärs?

26 juli 2017, 19:43
Medlem
Man kan rosta och mixa dem till god sås, ha dem i sallad, hyvla dem tunt och lägga i kokande pastavatten en kort minut på slutet, göra en lång girland av dem, eller varför inte skära dem rakt över och kasta prick.

26 juli 2017, 23:01
Medlem
Mörk choklad och kalles kaviar passar förvånansvärt bra ihop.

27 juli 2017, 11:02
Moderator
Schueberird skrev:
Mörk choklad och kalles kaviar passar förvånansvärt bra ihop.

:o Ny förrätt kanske? Kornkaviar, inte tubsmet?

Och paprika?

27 juli 2017, 18:53
Moderator
Paprika kan väl fyllas med annat också, antar jag. T.ex. nån vegetarisk goja med lagom grovkrossade och al dente-kokta nötter, bönor, frön och sånt?

27 juli 2017, 18:58
Medlem
Nu vill jag veta hur det gått med paprikan...

Själv hittade jag en liten sprutflaska i gömmorna, precis lagom stor för att honungsbespruta bröd med, och det fungerade perfekt: sesamfröna satt kvar utan att sprätta vida kring, och bröden fick en snygg solbränna när honungen kristalliserades och mörknade.

Mörk choklad passar för övrigt bra till det mesta: Jag har åtminstone ännu inte stött på något det inte passar bra till.

8 oktober 2017, 14:29
Medlem
Schueberird skrev:
Nu vill jag veta hur det gått med paprikan...
.

Den sket sig. Än så länge har jag ingen skörd alls, så paprikan får skynda sig lite nu, tycker jag..

8 oktober 2017, 17:58
Medlem
Krävs det något särskilt trick för att få plantorna att bära frukt?

12 oktober 2017, 12:46
Medlem
Inlägg "Baby, you can spray honey on my breads any time."
Enda nackdelen med honungssprutandet är att honungen har en tendens att inte bara hamna på bröden utan även på sådant som råkar stå bredvid, som plåten, bänken, väggen och så vidare...

16 oktober 2017, 17:07
Moderator
Inlägg Re: "Baby, you can spray honey on my breads any time."
Mörk choklad med spaghetti och tomatsås? Burksardiner i tomat med mörk choklad? Passar det verkligen? Känner mig obenägen att prova, har svårt nog med maten ändå.
Schueberird skrev:
Enda nackdelen med honungssprutandet är att honungen har en tendens att inte bara hamna på bröden utan även på sådant som råkar stå bredvid, som plåten, bänken, väggen och så vidare...

Inget igenkorkat munstycke ens?

Baka något ätbart typ tunn-/pitabröd i lämplig form och storlek och sätt upp det som tratt runt sprutstället (eventuellt stagat utifrån med lämpligt hopsatta blomsterpinnar eller vad vet jag) så har du mellanmål medan du väntar på det som egentligen skulle besprutas? (eller vsb: [det] vilket skulle besprutas.)

16 oktober 2017, 17:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.