Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Idag fyller ufo 70 år! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Savanten Svante skrev:
Låter som en skoglund. :)

Bild

Ja, där kom han in på ett tefat. Frågan blir kanske då om det finns någon dansk som heter Leonard (eller vad nu Lennart blir på danska) Nakskov Lund.


29 juni 2017, 11:51
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Jag har läst nånstans att folk hade mycket lättare att förstå vad ett svart hål är sen nån myntade uttrycket. Blev det lättare att se ufon sen nån myntade begreppet?


13 juli 2017, 00:13
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Savanten Svante skrev:
Jag har läst nånstans att folk hade mycket lättare att förstå vad ett svart hål är sen nån myntade uttrycket. Blev det lättare att se ufon sen nån myntade begreppet?

Mycket intressant fråga, på flera sätt. "Betydelsen är som en spegelbild: den finns ej till då intet öga ser den", som Tegnér diktade om jag minns rätt.

Också annat jag har läst, men förstås inte kan erinra mig mycket av, flyger upp i (närheten av) minnet. Som att iaktta sina egna inre processer (så självklart idag att åtminstone de flesta gör i viss mån) kan ha varit främmande för många fler före 18- och framför allt 1900-talet. Av flera skäl (att överlevnaden och att stå ut med allt man inte kunde ända (inklusive "val" av livsbana och äktenskapspartner) krävde allt man hade, att "ältande" ansågs nästan lika skamligt och oartigt att tala om som onani m.m.), men också att man inte hade ord för sånt. Det närmaste som fanns var kristlig uppbyggelse och den lade bara dömande aspekter på allt, antingen religiösa eller moraliska.

Har också läst något om just tefatsobservationer. Någon ska ha läst in i en uppenbarelse den gammaltestamentliga profeten Hesekiel hade av Gud, men då var det en närobservation. Någon psykoanalytiskt inriktad ska ha tolkat dem som mandalor och liknande helhetssymboler, som vi just på 1900-talet fick större behov av och också medvetenhet om. Flera har varit förbryllade över just att de tycks ha varit så ovanliga förr, vilket dock inte (andra?) "övernaturliga" upplevelser har varit. "Nutidens troll och oknytt" har en del sagt men det verkar med förlov sagt förenklat…


13 juli 2017, 02:16
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
ufon i biblen, det är väl von dänicken? .. dönicken :)


17 juli 2017, 23:22
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Jo, men i det här fallet inte bara dönicken och andra sovande. Det var en syn av Gud sittande på sin tron omgiven av keruber, eld och vad det nu var. Typ. Sånt ger ju, så att säga, mer tolkningsutruymme än kontrollmöjligheter om man inte tror på det bokstavligt.


17 juli 2017, 23:33
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Gamla testamentet. Då hade man inte ens en iphone3 att filma med, va?


18 juli 2017, 00:37
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Får väl säga med fänrik Stål "Jo, därom kan jag ge besked, Om herrn så vill, ty jag var med".

Men beträffande enklare elektriska manicker sa väl samma dönick att Förbundsarken var elektrisk? Och varför inte, i och för sig, eftersom babylonierna (eller några däromkring, orkar inte kolla) hade enkla batterier.

Men kanske tur att dönicken inte kollade ordet "el" på svenska, då hade han upptäckt att det är likalydande med det hebreiska ordet för "gud". Så både han och Olof Rudbeck (som hävdade att Sverige var Atlantis, svenskan urspråket osv.) har antagligen rätt. :04:


18 juli 2017, 02:03
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Eli, Eli, lama sabachthani?

Är det inte jahwe i någon form i israel?


18 juli 2017, 02:07
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Ja. El-i = "Gud-min", alltså "min gud".

Kan man också heta, som kortform för Elijah(u) och annat, eller av annat ursprung som råkar vara likalydande.

Elijah(u) i sin tur lär betyda "min gud är Jah(u)", där Jah(u) (som i "Hallelujah" eller hos rastafarierna) lär vara samma stam som ingår i Jahveh (och dess sidoform eller kanske förvanskning Jehovah) – som nog från början var namnet på en viss gud. Eller ett noanamn för honom. (Noanamn = namn som man använder i stället för att kalla något mäktigt eller farligt vid dess riktiga namn, som "varg" för ulv eller "fan" m.m. för Satan eller Belsebub.)

El, å andra sidan, har förutom som allmänt ord för "gud" också det använts som egennamn på en viss gud. Guden i den numera monoteistiska judendomen (eller de kulter som föregick den) har inte alltid varit en enda, och spår av det finns kvar i Bibeln.

Så det är litet snårigt det där.


18 juli 2017, 15:56
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
… och då har jag inte nämnt flertalsformen elohim ("gudar"), som också kan användas för flera gudar kollektivt (gudarna i en viss tro, makterna – som våra gamla asagudar kunde kallas – i "milda makter"), för att beteckna "gudarnas gud" eller kanske som en majestätets plural (pluralis majestatis), som när en kung kallar sig "Vi".

Där elohim används i GT och böner tolkas det numera på något av de senare sätten, som syftande på en gud, nämligen Jahveh, El och så vidare. Men rimligen är det i grunden en efterkonstruktion.


18 juli 2017, 16:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Som gäst saknar du privilegier.

cron