Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Idag fyller ufo 70 år! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Idag fyller ufo 70 år!
Bild


Idag är det exakt 70 år sedan flygaren Kenneth Arnold myntade begreppet "flying saucers" efter en UFO-observation.


25 juni 2017, 23:25
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Grattis Ufo! Inte visste jag att du var så gammal.

Men varför "tefat" på svenska? Bara språkrytmen eller något mer identifierbart? (slänger ut frågan på vinst och förlust eftersom jag kom att tänka på det)


27 juni 2017, 00:20
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Ja, varför inte ett kaffefat eller varm chokladdrycksfat? Jag drar till med en chansning och säger att någon tyckte att "flygande tefat" lät bättre än "flygande varm chokladdrycksfat".


27 juni 2017, 01:52
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Tja, det gissade jag också (språkrytmen). Men hur ofta drack man te och sa "tefat" i Sverige på kafferepens tid, jämförelsevis? "Flygande tallrik", "flygtallrik", "flygande fat", "flygfat", "flygande assiett" (dock litet klumpigt) eller "flygassiett" hade inte blivit längre.

Fanns det t.ex. någon skolöversättning (för dem som på den tiden hade läst engelska) av "saucer" som just "tefat"? Eller någon ingrodd föreställning om att det måste gälla te när det var på engelska?

(Och när det nu var frisbeen slog igenom kunde "självgående/självflygande frisbee" ha varit ett fyndigt nyord.)


27 juni 2017, 13:47
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Bild


Dom är flygande tallrikar på danska och norska! "Nakskovit" låter svårt, men det är bara nån som bor på orten Nakskov.


27 juni 2017, 22:20
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Danskarna gör det igen. Ett härkomstnamn som låter som en sorts akvavit. Nakskovit – något att avrunda ölen i Ølgod med før den, der har lyst, tar til Bøgballe.

Eller att supa moskoviterna under bordet med. Visst ja, det var Finland som behövde det, på Kekkonens tid.

Men "flyvende tallerken" er sgu sagtens det rigtige. Kan inte tänka mig Flygande Spaghettimonstret på ett tefat.


28 juni 2017, 01:19
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Kommer på väsentlighet i efterhand som vanligt: liknar ju "nackskott". Nackskottsakvavit. Dock inte så mycket det danska ordet "nakkeskudd".


28 juni 2017, 14:44
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Zombie skrev:
Kommer på väsentlighet i efterhand som vanligt: liknar ju "nackskott". Nackskottsakvavit. Dock inte så mycket det danska ordet "nakkeskudd".


jag vet inte vad en "nack-skog" är, som jag tror att det betyder.


28 juni 2017, 16:45
Moderator
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Skog på bergsnacke kanske, eller landnacke mellan två vatten typ? (Gissar att "Nacka" vid Stockholm kan vara samma ord; "nacke" hade förr vissa former
Spoiler! :
(genitiv, ackusativ, dativ)
som löd "nacka".)


28 juni 2017, 19:50
Medlem
Inlägg Re: Idag fyller ufo 70 år!
Låter som en skoglund. :)

Bild


28 juni 2017, 23:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron