Galen finländare (eller, som det också heter, finländare) bygger en bullbiffsspruta:
30 juni 2017, 19:17
Savanten Svante
Medlem
Re: Mattråd!
Blä. Ser INTE gott ut.
30 juni 2017, 19:39
Schueberird
Medlem
Jag har bakat bullbiffsbröd igen: Den här gången hade jag mindre mängd mjöl, vilket betydde att degen var kladdigare att arbeta med, men också lättare för jästcellerna att lyfta, så bröden blev luftigare. Jag testade även att doppa dem i vatten innan sesamfröna applicerades, men det var för krångligt, så jag ska pröva en annan metod nästa gång.
4 juli 2017, 21:54
Schueberird
Medlem
Dags för bullbiffsbröd igen: Den här gången ska jag pensla bröden med honungsvatten efter att sesamfröna har applicerats. Idén är att sockret i honungen ska bilda som en skyddande film över fröna.
Att degen var kladdigare förra gången var för övrigt inte att medvetet val, utan berodde på att jag glömde ha i 50 gram rågmjöl, vilket jag insåg först nu när jag skulle baka igen. Det gjorde ju dock ingenting och kladdigheten ökade troligen också degens fröfästförmåga. Den här gången tog jag i lite krus-kakli också.
6 juli 2017, 15:52
Schueberird
Medlem
Degen ska delas i tio delar, vilket jag gör genom att först dela den i 8 delar, vilket lätt görs genom att halvera den tre gånger (halvera hela, halvera sedan de två halvorna och slutligen de fyra kvartingarna), och sedan tar jag ut två åttondelar (= 1/4) ur varje bit och bygger ihop två nya bitar. Då blir det lättare att få alla bitar lika stora. Sedan att bitarna inte nödvändigtvis alltid blir lika stora är en annan femma; huvudsaken är att man får en chans att blanda in lite matematik i situationen och halvering av deg är lättare än tiondelning av densamma.
6 juli 2017, 17:16
Schueberird
Medlem
Nu har jag penslat mina bullbiffsbröd: Det är troligen mycket bättre att applicera honungsvattnet medelst rafräschissering, men jag har för tillfället inte tillgång till sådana medel, så pensling får duga. Fröna sprätte litegrann medan jag penslade, vilket fick mig att inse att jag kanske har för höga förväntningar och ger mina stackars sesamfrön prestationsångest: Jag har ju trots allt ganska mycket frön och de ligger lite omlott, eftersom de gärna fastnar på varandra när jag trycker ner bullarna i fröfatet, men vi får se vad som händer: Förhoppningen är att sockret i honungen ska stelna under gräddningen och sålunda fixera fröna.
6 juli 2017, 17:24
Schueberird
Medlem
Zombie skrev:
Schueberird skrev:
Zombie skrev:
bullbiff
Mmmm... bullbiff: Smittar jag?
Ja. Och "vävläsare". Men (åtm. i förra fallet) hänger jag kvar sedan företeelsen har blivit omodern hos dem/n jag fick den från. Så jag är mer aschbergare än du.
Aha, respekt!
Hänger du kvar även sedan rafräschisseringens tidevarv?
6 juli 2017, 17:26
Schueberird
Medlem
Schueberird skrev:
Att degen var kladdigare förra gången var för övrigt inte att medvetet val, utan berodde på att jag glömde ha i 50 gram rågmjöl
...vilket kaaan ha berott på att jag -erade lite för mycket annat samtidigt som jag bakade.
6 juli 2017, 17:28
Schueberird
Medlem
Det är mycket F nu...
Bröden är färdiggräddade: Ytan är aningen, aningen klibbig, så honungsvattnet har uppenbarligen haft något slags effekt: Fortsättning följer...