Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Tråden för dumma frågor 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Jag hade tänkt köpa ett paket salsiccia idag, så att jag kan mäta längden, men tyvärr fanns det ingen i affären. :(


4 maj 2017, 23:35
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Tyvärr har jag inte hittat någon salsiccia, varken av den tidigare avbildade sorten eller av någon annan sort, så jag kanske blir tvungen att köpa ett stort antal olika sorters korvar och beräkna deras medellängd. På så sätt kan vi få reda på hur lång en genomsnittlig korv är och eftersom en salsiccia kan antas vara en genomsnittlig korv, så är en salsiccia lika lång som den uppmätta genomsnittskorven.


23 juni 2017, 03:47
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Intressant. Visserligen kan ju sägas att "salsiccia" definitionsmässigt är "korv". Men anlägger man ett historiskt djup på saken kan man fråga sig om "salsiccia" och "korv" är exakta synonymer. Skulle man göra en saltfri korv skulle den enligt min humla fortfarande vara en "korv". Men skulle den vara en "salsiccia" (eller en "sausage" osv.) – en term som betyder ungefär "något saltat"?


24 juni 2017, 16:36
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Det är möjligt att ett viktat medelvärde är bättre, med avseende på egenskaper liknande dem hos en salsiccia.


25 juni 2017, 13:59
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Dessutom är det kanske snart dags att starta "den väldigt långa tråden om hur man mäter längden på en salsiccia utan att ha en salsiccia till hands"...


25 juni 2017, 16:55
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Schueberird skrev:
Det är möjligt att ett viktat medelvärde är bättre, med avseende på egenskaper liknande dem hos en salsiccia.

Ja, salthalt till exempel. Och vad som nu mer finns i.

Man skulle också kunna fråga lämplig underrättelsetjänst. De har säkert fått med salsiccior på en och annan satellitbild och har program som med stor exakthet kan räkna ut hur stora saker är.


25 juni 2017, 17:11
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Isterbanden borde tas med i beräkningen på något sätt. Åven om de snarare är kååvv.


25 juni 2017, 18:51
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Jag blir helt enkelt tvungen att åka land och rike runt och samla in minst ett exemplar av Sveriges samtliga korvarter (inklusive importerade arter).


25 juni 2017, 20:48
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Schueberird skrev:
Jag blir helt enkelt tvungen att åka land och rike runt och samla in minst ett exemplar av Sveriges samtliga korvarter (inklusive importerade arter).


Utom salsiccia förstås. :10:


25 juni 2017, 21:06
Moderator
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Samt "adressera" det filosofiska, och delvis språkvetenskapliga, problemet om kååvaa är korvar, om isterband är ettdera, och om, om kååvaa är korvar, Torekov (annan stavning men man kan inte, som folk nutiden brukar, förväxla en stavning med själva ordet) är en kååv, vilket sistnämnda spörsmål torde inverka rätt mycket på den genomsnittliga längden.


25 juni 2017, 22:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron