Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Aah, Heston Blumenthal, jag har sett några av hans program tidigare. :)

Nu väntar jag på att hamburgerbröden ska jäsa klart sista gången innan gräddning: Imorgon blir det lite feast.

20 juni 2017, 23:06
Medlem
Hur får man sesamfrön att fästa bättre på sina hamburgarbröd även efter gräddningen? Som det är nu faller det mesta av när bröden hanteras. Bröden blev bra i övrigt: Jag lyxade till det med en variant på standardreceptet och hade i smör och lite socker plus anis (istället för kummin). De rostade sesamfröna är väldigt goda, så det är synd att de så lätt faller av.

Imorgon ska jag baka limpor, så idag förberedde jag genom att koka upp vatten och blanda med fyra sorters kross, krus-kakli, linfrön, salt och anis, så hinner krosskornen mjukna till imorgon.

21 juni 2017, 05:40
Medlem
idag - potatisgratäng och bisonoxe.

21 juni 2017, 11:44
Moderator
Schueberird skrev:
Hur får man sesamfrön att fästa bättre på sina hamburgarbröd även efter gräddningen? Som det är nu faller det mesta av när bröden hanteras. Bröden blev bra i övrigt: Jag lyxade till det med en variant på standardreceptet och hade i smör och lite socker plus anis (istället för kummin). De rostade sesamfröna är väldigt goda, så det är synd att de så lätt faller av.

Trycka in dem ordentligt i en kladdig utsida blir en spontan lekfolksgissning. Men det vet du säkert mer om än jag.
Sandpapper på brödsidan om varje frö? :ugeek:

Socker i bullbiffbröd? Blir det gott? Men om, så utanpå där sesamfrön kan fastna? :04:

Schueberird skrev:
Imorgon ska jag baka limpor, så idag förberedde jag genom att koka upp vatten och blanda med fyra sorters kross, krus-kakli, linfrön, salt och anis, så hinner krosskornen mjukna till imorgon.

Krus-kakli (lustigt, en till som tolkar det så :shock: ) kan man nog få tag i gratis utanför ett gammalt kakelbruk.
Motokross var en annan sort jag undrade vad det var när jag var liten. Som vuxen kan jag dock få oaptitliga bilder.

21 juni 2017, 14:21
Moderator
Zombie skrev:
Krus-kakli (lustigt, en till som tolkar det så :shock: ) kan man nog få tag i gratis utanför ett gammalt kakelbruk.

Det kan dock vara utrotningshotat eftersom förändringarna i samhällsklimatet har minskat återväxten, så hör med länsblindstyrelsen.

21 juni 2017, 14:40
Medlem
Zombie skrev:
Trycka in dem ordentligt i en kladdig utsida blir en spontan lekfolksgissning.

Jo, det är något sådan't jag hade tänkt pröva. En idé är att skaffa en så'n där blomspruta ("rafräschissör"), som fylls med vatten, för att underlätta nedkladdningen, men en vanlig (hushålls-)pensel (som redan finns tillhands) går säkert också bra. Jag hade tänkt spreja ("rafräschissera") enbart efter att fröna applicerats (och hoppas på det bästa), men det är nog bättre att, som du säger, spreja innan.

Nu gav du mig en annan idé: Lite socker i sprejvattnet ("rafräschissörvattnet") kan nog faktiskt vara en bra idé; då kan sockret tänkas smälta under gräddningen och bilda en skyddande yta av karamell över fröna. Ett problem kan vara att det eventuellt skulle behövas mer socker än vad som är nyttigt/gott.

Citera:
Sandpapper på brödsidan om varje frö? :ugeek:

Det är något jag kan föreställa mig herr Blomdal göra i sitt kök/laboratorium/snickeri. :10:

Citera:
Socker i bullbiffbröd? Blir det gott? Men om, så utanpå där sesamfrön kan fastna? :04:

Jag använde i och för sig inte så mycket, så det mesta (för att inte säga allt) försvinner/omvandlas nog under jäsningen, men är, som antytt, bra om man vill underlätta den (och något som skilde sig från standardreceptet). Smöret ger smak dock -- och kan även förbättra jäsningen (upp till en viss gräns).

Citera:
Krus-kakli (lustigt, en till som tolkar det så :shock: )

Ja, det blir ju roligare så, eller hur!? :04:

21 juni 2017, 16:49
Medlem
Savanten Svante skrev:

Rapportera gärna hur bisonoxen tillagades och smakade. :)

21 juni 2017, 17:08
Moderator
Schueberird skrev:
Savanten Svante skrev:

Rapportera gärna hur bisonoxen tillagades och smakade. :)

Det undrade jag också fast jag inte visste hur jag skulle skriva det.
Och om potatisgratängen är lika billig som den jag brukar köpa att ha i frysen, och som brukar bli liggande där, låter det litet som Pågens sirapsbröd till en fin fransk middag…

21 juni 2017, 18:25
Medlem
Zombie skrev:
bullbiff

Mmmm... bullbiff: Smittar jag? :04:

21 juni 2017, 19:12
Moderator
Schueberird skrev:
Zombie skrev:
bullbiff

Mmmm... bullbiff: Smittar jag? :04:

Ja. Och "vävläsare". Men (åtm. i förra fallet) hänger jag kvar sedan företeelsen har blivit omodern hos dem/n jag fick den från. Så jag är mer aschbergare än du.

21 juni 2017, 19:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.