Jo, det är något sådan't jag hade tänkt pröva. En idé är att skaffa en så'n där blomspruta ("rafräschissör"), som fylls med vatten, för att underlätta nedkladdningen, men en vanlig (hushålls-)pensel (som redan finns tillhands) går säkert också bra. Jag hade tänkt spreja ("rafräschissera") enbart efter att fröna applicerats (och hoppas på det bästa), men det är nog bättre att, som du säger, spreja innan.
Nu gav du mig en annan idé: Lite socker i sprejvattnet ("rafräschissörvattnet") kan nog faktiskt vara en bra idé; då kan sockret tänkas smälta under gräddningen och bilda en skyddande yta av karamell över fröna. Ett problem kan vara att det eventuellt skulle behövas mer socker än vad som är nyttigt/gott.
Det är något jag kan föreställa mig herr Blomdal göra i sitt kök/laboratorium/snickeri.
Jag använde i och för sig inte så mycket, så det mesta (för att inte säga allt) försvinner/omvandlas nog under jäsningen, men är, som antytt, bra om man vill underlätta den (och något som skilde sig från standardreceptet). Smöret ger smak dock -- och kan även förbättra jäsningen (upp till en viss gräns).
Ja, det blir ju roligare så, eller hur!?