Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Mattråd!
Jag brukar ha bär i frysen. Jag använde dem i brist på tranbärsdricka. Det var inte en massa steg. Jag tinade iofs köttet i vattenbad först, och skar morötterna, paprikan och vitlöksklyftorna i mindre bitar (jag skar dem direkt i handen för att minimera disk), men sedan hällde jag bara i allting direkt i grytan och kokade det en timme. Morötterna blev väldigt mjuka på det sättet. Vill man ha mer spänst i dem bör man lägga i dem lite senare, men jag prioriterade att få ut en god sky av dem.
Just ja, köttet klippte jag isär med samma sax som jag öppnade förpackningen med. Jag är lat.
|
6 juni 2017, 23:07 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Tack för svaret på min utgjutelse. (Det var inte tvunget, hoppas du orkade…) Lät ju enklare som du beskrev det nu.
Men använda olika saxar för att öppna påse och klippa kött ens när man orkar? Och prioritera sky? Skillnaden mellan konstnär och amatör. Eller visst, jag har teoretiskt räknat ut det där med sky men har väl alltid varit för otålig…
Sen misstänker jag att jag har Stendhal här också. Ungefär som med poesi, musik, kläder och heminredning åt mig själv och annat. Komma på vad som är eller kan bli gott…
|
7 juni 2017, 01:04 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nu står de två färdigjästa bröden i frysen, så får vi vad som händer. Resten gräddades direkt.
|
11 juni 2017, 12:57 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag tittade just till mina färdigjästa bullar i frysen och de såg en aning plattare ut än vanligt -- inte alarmerande platta, men de har onekligen sjunkit ihop en del under infrysningen. Nu har jag förpackat dem i plastfilm och påse och stoppat in dem i frysen igen i väntan på nästa steg. Jag planerar att låta en av dem tina helt innan gräddning medan den andra gräddas direkt, så kan jag jämföra resultatet.
|
11 juni 2017, 22:22 |
|
|
Zombie
Moderator
|
("Platta bullar" fick mig att se för mig en bulle med lämpligt graverad ovansida (eller båda sidor?) ligga på en gammaldags pickupgrammofon. Undrar om det skulle vara möjligt på något sätt? Inte med vanlig bakning men med någon sorts ovanlig? Med tillräcklig äthållbarhet kunde man äta upp den när albumet inte var populärt längre.
Kanske omslag i smördeg med text i choklad, marsipan och liknande och bilder trefärgstryckta i pistage, hallon, blåbär? Och björnbär som svart? Och hjortron som gult?)
|
11 juni 2017, 23:05 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Ljudspår inristade i ett lager karamell kanske skulle fungera!? Annars kan man ju alltid prova med choklad ("Har de inte skivor får de väl lyssna på bakelser..."). För tryck är det subtraktiv färgblandning som gäller, det vill säga cyan, magenta och gult -- plus svart ("blac K") som tycker att det är skönt med en egen kupé.
|
12 juni 2017, 01:28 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Brödet var slut -- trodde jag, men sedan kom jag ihåg mina experimentdegar i frysen, så nu ligger en av dem och tinar, medan den andra gräddas. Jag ökade på gräddningstiden med 5 minuter till att börja med.
|
19 juni 2017, 15:09 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Första brödet klart: Skorpan blev bra och resten av brödet var lagom mjukt, så det fungerar -- även om brödet blev lite plattare än vanligt. En idé till förbättring kan vara att lägga det färdigjästa brödet i en form innan det fryses in för att undvika att det "flyter ut"!?
|
19 juni 2017, 16:02 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Första brödet gräddades i 30 minuter (10 minuter extra än vanligt). Det bröd som skulle tina först hade sjunkit ihop en del efter en timme, men reste på sig lite igen medan det gräddades (i 20 standardminuter). Något jag kanske undersöker nästa gång är om ett bröd som varit fryst kan fortsätta jäsa när det tinat igen (i så fall låter jag det bara jäsa halva tiden innan infrysning för att undvika överjäsning (mhm, för det är ju stor risk... )). Resultatet blev ganska exakt samma för bägge bröden.
|
19 juni 2017, 16:15 |
|
|
nallen
Medlem
|
Även om jag inte bakar så tycker jag att dina gastrokemiska undersökningar är mycket intressanta. Keep up the good work. Jag tror att jag pratat om TV-serien Kitchen Chemistry förut, här är i alla fall en länk till några avsnitt: https://www.youtube.com/results?search_query=heston+blumenthal+kitchen+chemistryMin humla säger att serien är riktigt bra och dessutom rätt rolig stundtals (avsnittet om glass bland annat).
|
19 juni 2017, 22:23 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|