Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Djurrättsfrågor 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Djurrättsfrågor
Jag vill samla allt viktigt jag hittar i en tråd.

I Sverige har vi några aktiva föreningar som driver djurfrågor. De jag känner till är:
-Djurens Rätt
http://www.djurensratt.se/

-Djurrättsalliansen
http://djurrattsalliansen.se/om

Finns det fler?


Internationellt finns ex. PeTa: http://www.peta.org/


11 mars 2015, 00:39
Medlem
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
PETA har fått dåligt rykte på grund av snedvridna kampanjer, vida generaliseringar och rena lögner, så just dem föreslår jag att du petar från listan.


25 augusti 2015, 18:42
Medlem
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
Finns det preventivmedel för höns?
Seriös fråga.

Hur ska man komma ifrån massproduktion i ägg- och kycklingindustrin?
Svar: Genom att vägra köpa från de stora aktörerna och gå över till det småskaligaste gårdsproduktionen man hittar som sköts av människor med rätt uppfattning om djurrättsfrågor.

Problemet är att även på små gårdar blir det för många kycklingar, alltså är min fråga - preventivmedel för höns, finns det?
Eller ska man sära på tupp och hönor och låta de kuckelura vid bestämda tillfällen för att undvika överproduktion?
Hur gör man rent praktiskt?

Sedan måste man ju få folk att köpa sina ägg uteslutande från de småskaliga gårdarna också vilket innebär minskad ägganvändning i varje hem eftersom efterfrågan annars omedelbart överstiger tillgången. Någon sorts självvald äggkvot alltså. Och så får man ju fatta att kycklingkött ska vara lite segare i konsistensen än man är van vid eftersom köttet ej ska längre komma från ungdjur utan hönor och tuppar som levt en rimligt lång tid innan de på ett skonsamt sätt avlivas och blir mat.


Är det här en utopì?


24 november 2015, 20:19
Medlem
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
Fotnot: Att snällt vänta på att tillräckligt många människor i världen/Sverige ska självmant bli veganer/vegetarianer tar alldeles för lång jävla tid och innebär ett fortsatt lidande och koncentrationslägerförhållanden för djuren i ytterligare en enormt lång tidsrymd. DET ÄR INTE RIMLIGT.

Vi kan inte vänta så länge.


24 november 2015, 20:22
Medlem
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
REKO-kycklingen verkar vara det bästa alternativet idag när det gäller kycklingkött.
Men de får alltså leva i bara 10 veckor! Vad fan är det?

http://www.reko.nu/


24 november 2015, 20:58
Medlem
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
Schueberird skrev:
PETA har fått dåligt rykte på grund av snedvridna kampanjer, vida generaliseringar och rena lögner, så just dem föreslår jag att du petar från listan.


PETA PETA?


26 november 2015, 01:02
Medlem
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
CodeRedAlert skrev:
Finns det preventivmedel för höns?
Seriös fråga.
Ja det kallas för ägg. När man knycker ägget och stoppar det i en äggkartong så avbryts "graviditeten".
Så du kan med gott samvete förtära hönans abortrester med vetskapen att just den här kycklingen slapp leva sitt liv i en trång bur.


9 juni 2017, 14:25
Medlem
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
;)
Men mor Höna har fortsatt ett helvete.

Jag är skamligt nog inte alls djurrättsaktivist för tillfället. Ena dottern har blivit vegetarian, dock.


11 juni 2017, 20:51
Moderator
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
Min hälsa pallar tyvärr inte vegetarianism eller veganism. Det är så få livsmedel jag tål överhuvudtaget, och jag misstänker att jag även har svårt för att ta upp mineraler och annat. Jag har ansvar för ett barn och tre katter så jag tycker inte att jag kan prioritera bort min hälsa.


12 juni 2017, 13:46
Moderator
Inlägg Re: Djurrättsfrågor
Incognita skrev:
Min hälsa pallar tyvärr inte vegetarianism eller veganism.

Inte min heller. Den som misstycker (och det finns det tyvärr folk som gör) får gärna byta mage och ämnesomsättning med mig. Men jag tror inte de vill ha mina.

Det innebär inte att jag är mindre för djurrätt. Eller för den delen stängd för växträtt, för "risken" finns att det blir dags för en sådan om vi fortsätter upptäcka saker som växter kan som vi inte trodde.

Vilket givetvis inte är något argument mot djurrätt, eller för någon annan etiksänkning, det är inte därför jag skriver det. Mer som ett konstaterande av möjliga etiska komplikationer vid horisonten.


12 juni 2017, 22:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron