Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det var intressant! En del av det hade jag redan hört men inte allt.

Något som är väldigt tydligt är att växter behöver varandras sällskap. Vissa arter, som Sankt Paula, behöver specifikt omges av artfränder nära inpå för att överleva. Har du en ensam Sankt Paula i ett fönster så dör den. Har du ett helt fönster fullt av dem så frodas de.


11 juni 2017, 09:21
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag odlar sådana här nu. Två har just stuckit upp nosen ur jorden.

Telegrafplanta. Den kan vicka på bladen när den hör musik, och den gör det, även om man spela med mobiltelefon, det är inte bastrycket som får den att gunga.





11 juni 2017, 09:52
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Cool!


11 juni 2017, 10:06
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Ufo skrev:
Visste ni att växter är medvetna varelser, som pratar och känner och tar beslut.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner

Har läst men det skadade inte att påminna mig. Glömmer så mycket numera. (Eller har det alltid varit "numera"?) :(

Har också åskådat diskussion om detta kan innebära att (man bör räkna med eventualiteten av att) växter har medvetande eller inte, med förutsägbart låst position från vetenskapare (dock inte i växter) som hävdade att de inte har medvetande, och hoppat in i diskussion om samma sak med veganer, som gav svar av varierande kvalitet (de flesta var fast i det traditionella tänket att självsvåldigt tilldela olika varelser olika grader av medvetande; det bästa svaret var ungefär att okej, men djur är vi än så länge mindre osäkra på har medvetande och vi får väl göra det bästa av det vi vet).


11 juni 2017, 15:12
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
Cool!

Ja. Mer fridans än den dansande papegojan som också finns nånstans på nätet.
Undrar vad det är växten gör – om den själv får beskriva det alltså.


11 juni 2017, 15:16
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
Vissa arter, som Sankt Paula, behöver specifikt omges av artfränder nära inpå för att överleva. Har du en ensam Sankt Paula i ett fönster så dör den. Har du ett helt fönster fullt av dem så frodas de.
Jag har noterat något likn med tomater. En ensam planta vill inte bli lika stark som om den hade kompisar i närheten.


11 juni 2017, 19:34
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
nu har TRE av mina sådda telegrafplantor stuckit upp näsan ur jorden!


11 juni 2017, 22:46
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Växter som läser tankar hos mythbusters


12 juni 2017, 00:49
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mina telegrafplantor växer som.. eh. . ogräs?


15 juni 2017, 23:00
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Ufo skrev:
Växter som läser tankar hos mythbusters

[video]

Kan inte bedöma av det här hur mycket de har på fötterna, inte heller om resultatet kan bero på hur de utformade testet. Om jag inte glömmer eller har missat något kan man också i princip tänka sig automatiska system framevolverade för växtens överlevnad, inklusive kanske en förmåga att avläsa vissa subtila kemiska eller elektriska signaler från djurs nervsystem (t.ex. en tänkande människohjärna) som kan tyda på att de tänker äta av den, att en brand är i faggorna eller liknande.

Men jag tror det finns en chans att det visar sig vara mer än så.


15 juni 2017, 23:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 37, 38, 39, 40, 41


Som gäst saknar du privilegier.

cron