Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Det har visst flyttat in en liten måsfamilj på min uteplats. Jag räddade den lilla ungen från Morpheus käft efter att han hade hämtat fram den ur buskarna där måsparet tydligen har byggt sitt bo. Nu blir det till att hålla katterna inne ett tag framöver. Om ni tittar noga kan ni se den lilla leopardfläckiga ungen vila på plattorna till vänster i den övre bilden. Föräldraparet sitter på planket och övervakar.

Bild

Bild


1 juni 2017, 18:28
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Nä. Något bo fanns det inte där. Har googlat lite och konstaterat att ungen förmodligen hade hoppat ner från taket där boet fanns. De gör visst så. Och sedan håller föräldrarna koll på dem nere på marken, försvarar dem och matar dem.

Hiskeligt söt var den! :08:


1 juni 2017, 20:29
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Hur har det gått med måslingen?

************

Ännu en oväntat ljum kväll med måne mellan träden, stjärna (/satellit/rymdstation?) i det blå och luften bättre parfymerad än vad man hittar i någon butik. Dvs. inte av grannens tobak och ganja.

Var så glad när jag fick balkong (och ingen granne klampande och dängande saker i ens tak), men nu vill jag ha markplan, uteplats (vem skulle sköta den?) och natur att gå ut i även när man inte har orkat duscha utan att någon rynkar på näsan (och bil för att komma in till stan när jag orkar, och körkort och råd)


7 juni 2017, 00:50
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag gjorde ett fåfängt försök att lufta katterna lite nyss, då det verkade lugnt, men isses vilka ilskna måsföräldrar som dök upp som värsta stridspiloterna! Vi flydde in igen, alla tre katterna och jag. Om ungen åtminstone behagade visa sig så man kunde få spana lite på den...


7 juni 2017, 22:42
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
Jag gjorde ett fåfängt försök att lufta katterna lite nyss, då det verkade lugnt, men isses vilka ilskna måsföräldrar som dök upp som värsta stridspiloterna! Vi flydde in igen, alla tre katterna och jag. Om ungen åtminstone behagade visa sig så man kunde få spana lite på den...

Om det har varit så hela tiden så låter det litet jobbigt för katterna.

(Men jag skulle inte heller vilja vara rädd för tre mångdubbelt större varelser som ville äta mitt barn och mig med. Trevlig värld, måste man ha "ondska" till höger och vänster för att lära sig saker…)


7 juni 2017, 23:37
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mm, det här är första gången jag överhuvudtaget har gjort ett försök att släppa ut katterna sedan måsungen dök upp. Måtte den vara flygfärdig snart! Morpheus blir alldeles stirrig av understimulans och spöar upp Zeke.


7 juni 2017, 23:47
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
:(

Presenning på stolpar över uteplatsen till nästa måsungesäsong? Eller om det kan finnas något som värden kan sätta upp på taket för att uppmuntra måsar att häcka där folk inte har uteplatser? (Jag vet, utopier…)


7 juni 2017, 23:59
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mja...


8 juni 2017, 00:01
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:
:(

Presenning på stolpar över uteplatsen till nästa måsungesäsong? Eller om det kan finnas något som värden kan sätta upp på taket för att uppmuntra måsar att häcka där folk inte har uteplatser? (Jag vet, utopier…)
Den här verkar fungera hyffsat bra.
http://www.pricerunner.se/pl/347-3897217/Traedgaardstillbehoer/Greenline-MotFaagel-Scarecrow-Set-5-m-1-Dragon-priser
Bild

Man sätter helt enkelt bara upp den så att den cirklar runt ovanför bra boplatser.


8 juni 2017, 23:46
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Användbart tips. Dock hjälper det kanske inte att jag sätter upp den på uteplatsen om boet byggs på taket och ungarna sedan hoppar ner. Jag tvivlar skarpt på att hyresvärden bryr sig om att montera dem på taket, tyvärr.

Kan det skrämma iväg nerhoppade ungar måntro? Eller har de inte lärt sig att vara rädda för låtsasrovfåglar än? Det torde väl vara instinkt, men de kanske behöver lära sig att titta efter? *erkänner mig pinsamt okunnig*


9 juni 2017, 02:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.