Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Första bilden: Det blir kanske några vaniljmusslor också.
|
27 maj 2017, 14:44 |
|
|
nallen
Medlem
|
Prova alla varianterna av infrysning och rapportera senare vilken som var bäst.
|
27 maj 2017, 14:57 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag ska baka vaniljhjärtan idag och nu funderar jag på hur bra det går att frysa in, eftersom jag kan, men inte bör äta upp alla på en gång, men gärna vill gö... eller vänta nu, jag känner igen det här inlägget... Idag ska jag baka vaniljhjärtan. Igår och idag blev det kodning istället fram till ungefär nu, vilket å andra sidan har varit framgångsrikt. Okej, jag kör på det -- fast jag tänker skippa det endast onödigt krångliga mellanalternativet.
|
28 maj 2017, 15:27 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Ånej, de har bytt ut matriset!
Jag ska baka vaniljhjärtan idag och nu funderar jag på hur bra det går att frysa in, eftersom jag kan, men inte bör äta upp alla på en gång, men gärna vill gö... eller vänta nu, jag känner igen det här inlägget... Idag ska jag baka vaniljhjärtan. Igår och idag blev det kod... eller vänta nu, jag känner igen det här inlägget... Attans, nu måste jag plåstra ihop rumtiden igen. Idag ska jag alltså plåstra ihop rumtiden genom att baka vaniljhjärtan; det är enda sättet att ta sig ur tidsöglan.
|
29 maj 2017, 12:47 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Idag har jag börjat baka vaniljhjärtan och känner inte längre igen inlägget: Mät upp potatismjöl, salt och gulfärgad tofu -- eller om det kanske var vetemjöl, smör och socker. Arbeta in sockret i smöret och arbeta sedan in mjölet. Blanda i ägg och forma en klump. Låt mördegen vila i kylskåp tillsammans med en kavel, så att allt blir kallt (det är alltså kaveln som gör att degen blir kall, inte kylskåpet). Den större bunken innehåller vaniljkrämen som gjordes tidigare.
|
29 maj 2017, 16:38 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det kan tilläggas att vaniljkrämen inte bara plastats in utan att plastfilmen tryckts ner, så att den vilar på krämytan för att undvika skinn och annat tråkigt.
|
29 maj 2017, 16:44 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Medan degen vilar kan man passa på att smörja formarna och förvara dem i kylskåpet, så att de inte smälter bort.
|
29 maj 2017, 17:09 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
|
29 maj 2017, 20:12 |
|
|
nallen
Medlem
|
Det är fan avancerad matlagning. *imponerad*
|
29 maj 2017, 23:37 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag gjorde en riktigt smarrig älggryta idag. Jag hade sparat sky från ett tidigare tillfälle då jag kokade älgkött tillsammans med vinbär och tranbär och enbär, bland annat. Denna använde jag nu, tillsammans med tranbärsdricka (koncentrat + liten mängd vatten), lagerblad, vitlök, biofoods jästfria grönsaksbuljong (den enda som jag tål) och lite salt. I denna goda sky kokade jag grytbitar av älg, persiljerot, rotselleri och morot i en tryckkokare. Grytan serverades till ris.
|
30 maj 2017, 00:11 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|