Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Första bilden:
Bild

Det blir kanske några vaniljmusslor också.

27 maj 2017, 14:44
Medlem
Prova alla varianterna av infrysning och rapportera senare vilken som var bäst.

27 maj 2017, 14:57
Medlem
Jag ska baka vaniljhjärtan idag och nu funderar jag på hur bra det går att frysa in, eftersom jag kan, men inte bör äta upp alla på en gång, men gärna vill gö... eller vänta nu, jag känner igen det här inlägget... :04:

Idag ska jag baka vaniljhjärtan. Igår och idag blev det kodning istället fram till ungefär nu, vilket å andra sidan har varit framgångsrikt.

nallen skrev:
Prova alla varianterna av infrysning och rapportera senare vilken som var bäst.

Okej, jag kör på det -- fast jag tänker skippa det endast onödigt krångliga mellanalternativet.

28 maj 2017, 15:27
Medlem
Inlägg Ånej, de har bytt ut matriset!
Jag ska baka vaniljhjärtan idag och nu funderar jag på hur bra det går att frysa in, eftersom jag kan, men inte bör äta upp alla på en gång, men gärna vill gö... eller vänta nu, jag känner igen det här inlägget... :04:

Idag ska jag baka vaniljhjärtan. Igår och idag blev det kod... eller vänta nu, jag känner igen det här inlägget... Attans, nu måste jag plåstra ihop rumtiden igen. :shock:

Idag ska jag alltså plåstra ihop rumtiden genom att baka vaniljhjärtan; det är enda sättet att ta sig ur tidsöglan.

29 maj 2017, 12:47
Medlem
Idag har jag börjat baka vaniljhjärtan och känner inte längre igen inlägget:
Bild

Mät upp potatismjöl, salt och gulfärgad tofu -- eller om det kanske var vetemjöl, smör och socker.

Bild

Arbeta in sockret i smöret och arbeta sedan in mjölet.

Bild

Blanda i ägg och forma en klump.

Bild

Låt mördegen vila i kylskåp tillsammans med en kavel, så att allt blir kallt (det är alltså kaveln som gör att degen blir kall, inte kylskåpet). Den större bunken innehåller vaniljkrämen som gjordes tidigare.

29 maj 2017, 16:38
Medlem
Det kan tilläggas att vaniljkrämen inte bara plastats in utan att plastfilmen tryckts ner, så att den vilar på krämytan för att undvika skinn och annat tråkigt.

29 maj 2017, 16:44
Medlem
Bild

Medan degen vilar kan man passa på att smörja formarna och förvara dem i kylskåpet, så att de inte smälter bort.

29 maj 2017, 17:09
Medlem
Bild

Det visade sig vara bäst att kavla en bit i taget till varje hjärta istället för hela degen på en gång. Dessutom gällde det att vara väldigt lätt på handen för att inte degen skulle börja kladda och fastna på kaveln. Sedan lät jag bitarna försiktigt glida ner i formen utan att trycka för att undvika sprickor.

Bild
Bild

Bild

Hjärtana gräddas klart för att kunna fungera som referens senare: Två åts nu, två sparas till senare och två fryses in.

Bild
Bild

Bild
Bild

Musslorna fryses in ogräddade för senare gräddning och jämförelse med hjärtana.

29 maj 2017, 20:12
Medlem
Det är fan avancerad matlagning. *imponerad*

29 maj 2017, 23:37
Moderator
Jag gjorde en riktigt smarrig älggryta idag. Jag hade sparat sky från ett tidigare tillfälle då jag kokade älgkött tillsammans med vinbär och tranbär och enbär, bland annat. Denna använde jag nu, tillsammans med tranbärsdricka (koncentrat + liten mängd vatten), lagerblad, vitlök, biofoods jästfria grönsaksbuljong (den enda som jag tål) och lite salt. I denna goda sky kokade jag grytbitar av älg, persiljerot, rotselleri och morot i en tryckkokare. Grytan serverades till ris.

30 maj 2017, 00:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.