Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
CodeRedAlert
Medlem
|
Re: Vad har du gjort idag?
Odd Spångberg?
|
24 maj 2017, 22:40 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Haha, tänkte just skämta om det, men, äsch, du hann före. Jag kommer ihåg att du förklarade det en gång i forntiden på onsdagsträffarna. Till yttermera visso en kvickhet som koms på när man är halvvägs uppför trappan till sin lägenhet och personen som orsakade olägenheten, och som man lämnade vid trappans fot, redan avlägsnat sig. Ja, du vet, han som var gift med Blindballe eller vad hon nu heter. Mycket viktigt att känna till. I de blinda ormarnas land är den enögde kung.
|
25 maj 2017, 00:03 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Det var inte jag utan vår outtömliga "kuriosa"-nörd (finns det något bättre ord, "kuriosa" låter så förringande?) som lärde även mig det. Ja, jävla olägligt läge att orsaka olägenhet.
|
25 maj 2017, 00:38 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nä, omöjligt är det förstås inte; konstigare saker har hänt. Det här låter som ett uppdrag för någon som bor i Stockholm (eller kanske Kiaby): Ta reda på om Reimersholmes brännvinskung Lars Olsson Smith var nykterist eller inte. Nu hittade jag dock faktiskt en hel sajt om finkelsmeden, startad av Centrum för näringslivshistoria, som nämner något som kan tolkas som nykterism: http://www.losmith.se/Att "ej missbruka alkohol" är inte nödvändigtvis detsamma som nykterism, men jag kan tänka mig att det är därifrån ryktet kommer -- och som anekdot är det väl roligare att säga att en "brännvinskung" är nykterist. Med det i åtanke betraktades kanske även en "måttlig" konsumtion som nykterism!? Det torde vara en hyfsat säker källa (?) och vi kommer kanske inte närmare sanningen än så.
|
25 maj 2017, 12:54 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det kan förstås fortfarande vara påhitt alltihop, men vår vän finkelsmeden var troligen i alla fall måttlig vad det gäller spriten.
|
25 maj 2017, 12:59 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Idag har jag promenerat mer än en mil, precis som igår. Snart blir jag nog smal!
|
25 maj 2017, 17:02 |
|
|
nallen
Medlem
|
Jag tänkte på det, det var därför jag skrev... jag hade nån mer tankegång där, men den ville inte ut i textform. På ett sätt blir det ju tre negativa som tar ut varandra: -1 - -1 = 0 På ett par andra sätt blir två negativa positivt: -1 * -1 = -1 / -1 = 1 Och ibland är det fortfarande negativt: -1^(-1) = 1 / -1 = -1 Kort sagt kan det bli lite vad som helst av två negativa, beroende på vad man gör med dem. Jag ger mig fan på att nån tycker det är hoppfullt och trösterikt.
|
25 maj 2017, 23:44 |
|
|
Incognita
Moderator
|
| | | | nallen skrev: Jag tänkte på det, det var därför jag skrev... jag hade nån mer tankegång där, men den ville inte ut i textform. På ett sätt blir det ju tre negativa som tar ut varandra: -1 - -1 = 0 På ett par andra sätt blir två negativa positivt: -1 * -1 = -1 / -1 = 1 Och ibland är det fortfarande negativt: -1^(-1) = 1 / -1 = -1 Kort sagt kan det bli lite vad som helst av två negativa, beroende på vad man gör med dem. Jag ger mig fan på att nån tycker det är hoppfullt och trösterikt. | | | | |
Jag tycker inte att det är vare sig hoppfullt eller deprimerande, men jag tycker att formuleringen var underhållande. Tack!
|
26 maj 2017, 09:04 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Tack för tipset. Ordet "topologi" i den här bemärkelsen var inte helt obekant men hade ramlat ur medvetandet. Ska försöka sätta mig in litet när mer närliggande problem har förpassats bortom händelsehorisonten… Samma med negativa tal. Värst vad man tappar när man låter saker sjunka i bråten (under origo eller händelsehorisonten, osv…).
|
26 maj 2017, 15:37 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Idag har jag vandrat barfota i skog och klippterräng och på strandäng i några timmar i gassande sol, badat i en havsvik och jublat över fräsiga fidget spinners på nätet tillsammans med en 8-åring.
|
27 maj 2017, 21:51 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|