Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Odd Spångberg?

24 maj 2017, 22:40
Medlem
Zombie skrev:
Beträffande fack och sådant: javisstja, LO är ju uppkallat efter honom. Att jag inte tänkte på det! *slåsigförpannansmilis verkar saknas*

Haha, tänkte just skämta om det, men, äsch, du hann före. :x :04:

Citera:
kanske ska tala om att "esprit d'escalier" inte har med sprit att göra, det var bara ett skämt, utan med espri, kvickhet, spiritualitet (i det ordets svenska betydelse, alltså inte den engelska av "andlighet"). Ifall någon skulle tro för mycket på vad man säger – sånt man aldrig vet.

Jag kommer ihåg att du förklarade det en gång i forntiden på onsdagsträffarna. Till yttermera visso en kvickhet som koms på när man är halvvägs uppför trappan till sin lägenhet och personen som orsakade olägenheten, och som man lämnade vid trappans fot, redan avlägsnat sig.

CodeRedAlert skrev:
Odd Spångberg?

Ja, du vet, han som var gift med Blindballe eller vad hon nu heter. Mycket viktigt att känna till. I de blinda ormarnas land är den enögde kung.

25 maj 2017, 00:03
Moderator
Schueberird skrev:
Citera:
kanske ska tala om att "esprit d'escalier" inte har med sprit att göra, det var bara ett skämt, utan med espri, kvickhet, spiritualitet (i det ordets svenska betydelse, alltså inte den engelska av "andlighet"). Ifall någon skulle tro för mycket på vad man säger – sånt man aldrig vet.

Jag kommer ihåg att du förklarade det en gång i forntiden på onsdagsträffarna. Till yttermera visso en kvickhet som koms på när man är halvvägs uppför trappan till sin lägenhet och personen som orsakade olägenheten, och som man lämnade vid trappans fot, redan avlägsnat sig.

Det var inte jag utan vår outtömliga "kuriosa"-nörd (finns det något bättre ord, "kuriosa" låter så förringande?) som lärde även mig det.

Ja, jävla olägligt läge att orsaka olägenhet.

25 maj 2017, 00:38
Medlem
Zombie skrev:
Okej. Fast det förekommer kanske?

Nä, omöjligt är det förstås inte; konstigare saker har hänt. Det här låter som ett uppdrag för någon som bor i Stockholm (eller kanske Kiaby): Ta reda på om Reimersholmes brännvinskung Lars Olsson Smith var nykterist eller inte. Nu hittade jag dock faktiskt en hel sajt om finkelsmeden, startad av Centrum för näringslivshistoria, som nämner något som kan tolkas som nykterism:
http://www.losmith.se/

Citera:
Under 17-årige Lars Olssons första natt i Stockholm, visade kompisarna från brännvinsslupen honom huvudstadens alla lockelser. Dagen efteråt var Lars Olsson bedrövad över hur förfallna människorna var. Han satte fyra principer som han sedan under hela sitt liv aldrig övergav:
1. Ej missbruka alkohol
2. Icke beblanda sig i kortspel
3. Icke snärjas i glädjeflickors garn
4. Undvika fattigdom till varje pris

Att "ej missbruka alkohol" är inte nödvändigtvis detsamma som nykterism, men jag kan tänka mig att det är därifrån ryktet kommer -- och som anekdot är det väl roligare att säga att en "brännvinskung" är nykterist.

Citera:
Under 1830- och 40-tal drack de flesta över 15 år i Sverige minst två liter sprit i veckan. En vanlig dag togs frukostsup, tuppsup, bäsken och kaffesup. Vid middagen: aptitsup, fisksup, halvan, tersen och klacken. På kvällarna tog man en styrkesup innan man avslutade med loppsupen vid läggning.

Med det i åtanke betraktades kanske även en "måttlig" konsumtion som nykterism!?

Citera:
Centrum för Näringslivshistoria bevarar och berättar näringslivets historia. Vi är en ideell förening med företag som medlemmar. Vi tar hand om deras företagsarkiv och hjälper dem använda sin historia som hävstång för framtida utveckling. Dessutom lyfter vi företagandets betydelse för Sveriges tillväxt.

Citera:
På uppdrag av The Absolut Company har vi på Centrum för Näringslivshistoria gjort en uppropssida om mannen på Absolut-flaskans sigill: bränn­vins­kungen Lars Olsson Smith. Mycket är skrivet men det finns även luckor, så därför frågar vi: Vad vet du om mannen på sigillet?

Det torde vara en hyfsat säker källa (?) och vi kommer kanske inte närmare sanningen än så.

25 maj 2017, 12:54
Medlem
Det kan förstås fortfarande vara påhitt alltihop, men vår vän finkelsmeden var troligen i alla fall måttlig vad det gäller spriten.

25 maj 2017, 12:59
Medlem
Idag har jag promenerat mer än en mil, precis som igår. Snart blir jag nog smal!

25 maj 2017, 17:02
Medlem
Zombie skrev:
Men det är väl därför negativa saker tenderar att samlas på en…

Jag tänkte på det, det var därför jag skrev... jag hade nån mer tankegång där, men den ville inte ut i textform.

På ett sätt blir det ju tre negativa som tar ut varandra: -1 - -1 = 0
På ett par andra sätt blir två negativa positivt: -1 * -1 = -1 / -1 = 1
Och ibland är det fortfarande negativt: -1^(-1) = 1 / -1 = -1

Kort sagt kan det bli lite vad som helst av två negativa, beroende på vad man gör med dem.
Jag ger mig fan på att nån tycker det är hoppfullt och trösterikt.

25 maj 2017, 23:44
Moderator
nallen skrev:
Zombie skrev:
Men det är väl därför negativa saker tenderar att samlas på en…

Jag tänkte på det, det var därför jag skrev... jag hade nån mer tankegång där, men den ville inte ut i textform.

På ett sätt blir det ju tre negativa som tar ut varandra: -1 - -1 = 0
På ett par andra sätt blir två negativa positivt: -1 * -1 = -1 / -1 = 1
Och ibland är det fortfarande negativt: -1^(-1) = 1 / -1 = -1

Kort sagt kan det bli lite vad som helst av två negativa, beroende på vad man gör med dem.
Jag ger mig fan på att nån tycker det är hoppfullt och trösterikt.

Jag tycker inte att det är vare sig hoppfullt eller deprimerande, men jag tycker att formuleringen var underhållande. Tack!

26 maj 2017, 09:04
Moderator
nallen skrev:
Schueberird och Zombie, jag hänger inte med men tror att ni behöver en topolog.
Den här farbrorn är intensivt nerdig: https://www.youtube.com/watch?v=-k3mVnRlQLU

Tack för tipset. Ordet "topologi" i den här bemärkelsen var inte helt obekant men hade ramlat ur medvetandet. Ska försöka sätta mig in litet när mer närliggande problem har förpassats bortom händelsehorisonten…

Samma med negativa tal. Värst vad man tappar när man låter saker sjunka i bråten (under origo eller händelsehorisonten, osv…).

26 maj 2017, 15:37
Moderator
Idag har jag vandrat barfota i skog och klippterräng och på strandäng i några timmar i gassande sol, badat i en havsvik och jublat över fräsiga fidget spinners på nätet tillsammans med en 8-åring.

27 maj 2017, 21:51
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 480, 481, 482, 483, 484, 485, 486 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.