Ny tråd Svara på tråd  [ 136 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa
Forumets framtid 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Forumets framtid
Admin Ufo låter hälsa att webbhotellet Binero med sina eviga strul och långsamma pingtider har tagit bort programmerarglädjen så han kommer att emigrera till annan plats. Tragiskt nog är databasfilen (alla inlägg!) större än vad som går att exportera med standardfunktionerna. Därför ser det mörkt ut för forumet. :03:

Om vi skulle vilja starta om forumet från början standardinstallation/inställningar eller bara använda adressen aspieforum till något annat så skänker han den.

7 februari 2017, 07:37
Moderator
Inlägg Re: Forumets framtid
Jag har frågat om det är möjligt att arkivera innehållet någonstans på ett etiskt sätt (som inte outtar något privat). Inväntar svar. Ni andra kanske vet?

7 februari 2017, 08:38
Medlem
På vilka sätt har Admin försökt lösa problemet med att databasen är för stor?
En enkel googling gav mig flera förslag (och jag kan inte ens något om hur man sköter ett forum), så problemet är säkert inte olösbart, men om man inte vill så går det förstås inte. Jag föreslår att Admin säger som det är istället: hen vill inte sköta ett forum alls och försöker nu "lösa" problemet med minimal arbetsinsats eller få någon annan att göra jobbet, och orkar inte ens logga in här för att säga det själv. Den enklaste metoden för det senare är att radera databasen; då går den fort att exportera och får plats nästan överallt -- hen kan börja med att radera mitt konto; jag skiter i det här nu.

Tack till Incognita dock för att du försökte.

7 februari 2017, 21:14
Medlem
Tråkigt men vad gör man?
Om inte Ufo känner för att fortsätta eller lämna över stafettpinnen till någon som vill - med bibehållet innehåll istället för wiped out - så är det inte så mycket att göra åt saken.

10 februari 2017, 13:02
Medlem
Har vi nån som vill då? Av skäl jag inte känner till verkar det ju besvärligt med databasen, men om det finns nån som vill, rakt av, så kanske saken kommer i ett lite annat ljus.

VILL nån annan ta över?

10 februari 2017, 22:54
Medlem
*tittar vädjande på Shubbe*

:10:

11 februari 2017, 19:34
Medlem
:o :?

18 februari 2017, 13:59
Medlem
2 veckor senare och fortfarande inget svar, så jag lär väl inte få något svar på det här heller, men planerar herr Ufo att fortsätta driva aspieforum, men på annat hotell? Vad menar han med att han ämnar "emigrera till annan plats"?

För min del spelar det ingen roll om den gamla databasen försvinner och vi börjar om på ny kula på annat vävhotell -- om nu någon vill fortsätta driva ett vandött forum, vill säga.

19 februari 2017, 12:25
Medlem
...och hur är det med de löpande kostnaderna: Hur mycket kostar domännamnet respektive webhotellet? Ämnar herr Ufo fortsatt stå för de kostnaderna eller "efterskänks" de också?

CodeRedAlert skrev:
*tittar vädjande på Shubbe*
:10:

8-)

Om du menar att jag skulle ta över driften, så nej.

20 februari 2017, 12:01
Medlem
Schueberird skrev:
...och hur är det med de löpande kostnaderna: Hur mycket kostar domännamnet respektive webhotellet? Ämnar herr Ufo fortsatt stå för de kostnaderna eller "efterskänks" de också?

Alltså.. Ufo har stått för alla kostnader i alla år det här forumet har rullat. Nu har han inte energi mer, och du begär att han ska betala nån annan för att köra det vidare?

Om jag inte orkar med min gamla folkvagn utan skänker den till någon, så får de faktiskt tanka och försäkra den själva.

Om det är NÅT som ska göras ekonomiskt med det här forumet är väl i så fall en insamling till ufo som har haft det här stället rullande.

Mer konkret - en domän, den som ufo skänker till den som vill ha, brukar kosta ca 100 kronor om året om man vill ha den kvar. Sen måste man ha nåt form av webhotell att peka domänen på. Finns gratisvarianter, men de är sällan särskilt bra. Det som det här ligger på från 79 kronor i månaden och uppåt.

Enklaste sättet att skaffa forum är väl egetforum.se - fast då äger man inte sin egen databas, och då är det besvärligt om man vill flytta.

21 februari 2017, 02:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 136 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.