Coolt. Det där "chokladbollarna" blir jag sugen på att testa, men vad är kokoaolja? ... Eller, jaha, det kanske var kokosolja som avsågs. Jag trodde först att det var en så'n där vegogrej som ska ersätta kakao - tokig som jag är.
Åååkäj, rotmos funkar det också.
Aha, tack för tipset. Det blev faktiskt nå't liknande förutom att fänkålen bakades i ugn. Jag började bläddra i kokböckerna och fick lite idéer.
Det ska jag komma ihåg till senare.
Fänkålen halverades, saltades lätt med flingsalt, fick en klick smör på sig och slogs sedan in i grillfolie.
Bredvid ligger en lime och väntar på sin tur.
Pannbiffarna gjordes för några dagar sedan på nötfärs, finhackad purjolök, ströbröd, yoghurt och salt och svartpeppar.
Morötterna ska skalas, sedan skivas tunt med potatisskalare till en sallad. Porrlöken ska finhackas till garnering och kanske även lite till morotssalladen. Recept på ugnsbakad fänkål syns till vänster (inte för att det var något jättekomplicerat, men det var där (och avbildad bok) jag fick idéerna ifrån).
Fänkålen är inslagen och färdig för ugnen.
180 grader 25 minuter (eller 170 grader 30 minuter som jag körde i varmluftsugn).
Morotssallad kryddad med lite torkad ingefära och aningen salt samt garnerad med p-löken och baddades lite lätt i den absolut sista slatten olivolja.
En bit vanlig ost ska senare rivas över den färdigbakade fänkålen (det stod i kokboken att alla sorters ost passar till fänkål, så det lade jag till). Limen behåller sin plats i kön.
Pannbiffarna stekes på medelvärme (4/9) i smör ungefär 5 minuter på varje sida. Gjutjärnspannan i bakgrunden väntar på valnötterna.
Valnötterna får ett uppkok, för att få bort pulvret och göra dem bättre lämpade för rostning (typ?), innan de rostas.
Lagd pannbiff ligger.
Osten har smält litegrann över fänkålen och p-löken gjorde sig bra vän med de andra innan den sista färden inleddes.
Limen pressades över i sista sekunden, fast då hade pressarna redan rullat, så det syns inte i bild. Valnötterna ramlade in också. Det hela sköljdes ner med den sista skvätten yoghurt.