Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Jag vet inte. I så fall var det länge sedan, kanske medan jag hade ekolådan.

16 januari 2016, 23:12
Medlem
Har du något tips på hur man tillagar fänkål? Kanske tillsammans med följande på något kul sätt:
- valnötter
- morötter
- en liten, liten bit porrlök
- några skivor ost
- knäckebröd
- en skvätt yoghurt

Jag kan säkert googla eller bläddra i kokböcker, men jag försöker leva lite i och interagera med den flersamma verkligheten här just nu.

17 januari 2016, 11:23
Moderator
Sallad på rå fänkål med valnötter, purjo och apelsin är gott (om än rätt farligt för just mig).

Annars är fänkål gott i fiskgrytor.

17 januari 2016, 12:10
Medlem
Incognita skrev:
Fiskfärs ja! Det måste jag prova. Jag har gjort sjukt mycket olika varianter av råkost i matberedaren. Det går ju bara på några sekunder. Finhacka lök gör den finfint. Egen pesto kan man också göra enkelt, exempelvis baserad på pumpakärnor som jag ju faktiskt tål. Och så kan man göra egen variant av typ chokladbollar utan choklad men med pumpakärnor, russin, kokoaolja, hampafrön och ceylonkanel som man rullar i kokos.

Coolt. Det där "chokladbollarna" blir jag sugen på att testa, men vad är kokoaolja? ... Eller, jaha, det kanske var kokosolja som avsågs. Jag trodde först att det var en så'n där vegogrej som ska ersätta kakao - tokig som jag är. :01:

Citera:
Kålrot äter jag inte så ofta, och jag har nog bara gjort mos av det.

Åååkäj, rotmos funkar det också.

Incognita skrev:
Sallad på rå fänkål med valnötter, purjo och apelsin är gott (om än rätt farligt för just mig).

Aha, tack för tipset. Det blev faktiskt nå't liknande förutom att fänkålen bakades i ugn. Jag började bläddra i kokböckerna och fick lite idéer.

Citera:
Annars är fänkål gott i fiskgrytor.

Det ska jag komma ihåg till senare. :)

Bild

Fänkålen halverades, saltades lätt med flingsalt, fick en klick smör på sig och slogs sedan in i grillfolie.
Bredvid ligger en lime och väntar på sin tur.

Bild

Pannbiffarna gjordes för några dagar sedan på nötfärs, finhackad purjolök, ströbröd, yoghurt och salt och svartpeppar.

Bild

Morötterna ska skalas, sedan skivas tunt med potatisskalare till en sallad. Porrlöken ska finhackas till garnering och kanske även lite till morotssalladen. Recept på ugnsbakad fänkål syns till vänster (inte för att det var något jättekomplicerat, men det var där (och avbildad bok) jag fick idéerna ifrån).

Bild

Fänkålen är inslagen och färdig för ugnen.

Bild

180 grader 25 minuter (eller 170 grader 30 minuter som jag körde i varmluftsugn).

Bild
Bild

Morotssallad kryddad med lite torkad ingefära och aningen salt samt garnerad med p-löken och baddades lite lätt i den absolut sista slatten olivolja.

Bild

En bit vanlig ost ska senare rivas över den färdigbakade fänkålen (det stod i kokboken att alla sorters ost passar till fänkål, så det lade jag till). Limen behåller sin plats i kön.

Bild

Pannbiffarna stekes på medelvärme (4/9) i smör ungefär 5 minuter på varje sida. Gjutjärnspannan i bakgrunden väntar på valnötterna.

Bild

Valnötterna får ett uppkok, för att få bort pulvret och göra dem bättre lämpade för rostning (typ?), innan de rostas.

Bild

Lagd pannbiff ligger.

Bild

Osten har smält litegrann över fänkålen och p-löken gjorde sig bra vän med de andra innan den sista färden inleddes.

Bild

Limen pressades över i sista sekunden, fast då hade pressarna redan rullat, så det syns inte i bild. Valnötterna ramlade in också. Det hela sköljdes ner med den sista skvätten yoghurt.

17 januari 2016, 14:30
Moderator
Ser gott ut. :)

(När jag skriver på min väldigt trasiga ipad måste jag skynda mig att posta fort innan ipaden får för sig att göra en massa saker på eget bevåg, så då blir det en del stavfel och otydligheter. Därav kokoaoljan.)

17 januari 2016, 16:48
Medlem
Har hampafrön någon särskild egenskap (typ som konsistensgivare eller liknande) som gör dem extra lämpliga för just "kokoabollar" och som man bör ta i beaktande om man inte har just hampafrön och vill byta ut dem mot något annat frö? Har du något tips på utbytesfrö (förutom busfrön dårå, som ju lämpar sig till det mesta)?

Annars har jag nog allt hemma - förutom att jag byter ut russinen mot torkade aprikoser. Proportioner?

18 januari 2016, 18:59
Moderator
Hampafröna har den fantastiska egenskapen att jag tål dem. Och så innehåller de fullvärdigt protein. Smaken är lite nötig men tämligen neutral. Det går säkert att byta ut dem mot fler pumpafrön eller sesamfrön eller solrosfrön om man tål sådant. Solrosfrön skapar dock inflammationer i kroppen vilket kan vara bra att veta om man är känslig för sådant.

18 januari 2016, 20:06
Medlem
Schueberird skrev:
Proportioner?

Et frö - en aprikos? :01:

18 januari 2016, 20:07
Moderator
Proportionerna vet jag inte riktigt, jag bara vräker i lite. Sist hade jag i för mycket kokosolja, och då blev det svårt att forma bollarna, men de blev bra ändå (det är bara att frysa dem så blir de fasta och fina ju). Huvudingredienserna är pumpafrön och russin.

18 januari 2016, 20:09
Medlem
Jag ska baka vaniljhjärtan idag och nu funderar jag på hur bra det går att frysa in, eftersom jag kan, men inte bör äta upp alla på en gång, men gärna vill göra några stycken när jag ändå är i gång. Till vaniljhjärtan används mördeg, som ska vara spröd, men jag gissar att den kan bli mjuk efter infrysning, så då kanske det är bättre att frysa in dem ogräddade, men å andra sidan kanske de håller sig kortare tid då och vaniljkrämen kanske även blir rinnig då efter infrysning och gör hela kakan geggig, fast å ena sidan om man gräddar dem efteråt kanske geggigheten inte gör nå't!?

Hmmm, det kanske går att grädda dem bara halvvägs, sedan frysa in och grädda klart dem efter upptining!? Då torde man kunna behålla sprödheten samtidigt som man ökar hållbarheten lite samt kanske undviker ingeggningen!? Det torde gå bra bara man ser till att tina dem långsamt och försiktigt, men kanske bara innebär onödigt extrajobb. Nja, det är nog bättre att antingen grädda dem helt eller inte alls.

Jag har fryst in bitar av prinsesstårta utan att vaniljkrämen blir konstig och den verkar hålla sig åtminstone 2, 3 veckor i frysen, så det kanske är lugnt att frysa in hjärtana helt ogräddade.

Ett problem med att frysa in dem ogräddade är att jag måste ha med formarna också, vilket kan göra det hela svårare att slå in i plastfilm, vilket är viktigt för att undvika frysbränna och uttorkning.

En lösning kan ju förstås vara att jag låter bli att baka, men problemet är att jag gjorde vaniljkräm igår och gärna vill göra nå't extra med den, eftersom den inte håller sig så länge i kylen (typ en vecka enligt heden).

Spoiler! :
Hmmm, talar jag i metaforer nu eller? :04:

27 maj 2017, 13:42
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.