Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Känt folk med (troligt) AS 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Känt folk med (troligt) AS
Ron Jeremy skrev:
Leif G.W. Persson Kolla in honom på TV, tycker det ser mycket troligt ut.

1 januari 2016, 19:58
Medlem
Aphex Twin skulle eventuellt kunna ha asperger.

Jag läste just nå't om att Glenn Gould skulle ha haft det, men jag har inte gjort några vidare efterforskningar.

17 januari 2016, 06:38
Moderator
Även om jag är hjärtligt less på detta malande hos vissa om att vi är bättre och mer begåvade än andra kan jag tänka mig att både Gould och flera andra konstnärer har (haft) åtminstone drag. Men det kan ju tänkas att den gemensamma nämnaren jämfört med enter är mer besatthet, galenskap, inte så många andra kapaciteter "ivägen för" den konstnärliga (eller vetenskapliga för den delen), dåligt omdöme för vad som vore bäst för en att satsa på, utanförskap utanför sin välmenande familj som vill att man ska bli läkare, officer eller jurist, okänslighet för sociala konventioner, än begåvning.

Om kända fiktiva personer tillåts så verkar Sjöwall-Wahlöö på sextiotalet ha porträtterat ett par rätt schablonmässiga, fördomsbekräftande, aspergare i Roseanna McGraw och Folke Bengtsson, mordoffer och hennes mördare. Den senare alltså komplett med det "psykopatiska" draget en del tror att vi utmärks av och andra skriker i högan sky så fort någon aspergare visar. (Och den förra med en detalj som sensorisk överkänslighet.) Intressant eftersom de skrev på sextiotalet och inte gärna kan ha känt till syndromet (?).

17 januari 2016, 16:26
Medlem
Jag har detaljstuderat Lorde och kommit fram till att hon nog måste ha AS.
Kolla rörelsemönstret här:

Musiken går liksom igenom henne. Helt fantastisk ung kvinna på alla möjliga andra sätt också.
Jag är nog lite kär! :08:

Hon går som en hopvikt orch. Noll motorik. Hon svänger armarna i otakt och går med mystiska steg. Och när hon stannar och står still så är hon plötsligt som någon helt annan.

18 januari 2016, 01:50
Medlem
Lemmy då?
Såg ni dokumentären som sändes nyligen?

Freddie Wadling tror jag också var en förvirrad, högkreativ aspie.

R.I.P. båda två.

9 juli 2016, 11:23
Medlem
Tegnell, Anders. :10:

4 februari 2021, 00:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.