Kakan som doppas i lindblomste...
Jag hade tyvärr inga riktiga madeleineformar, så jag fick ta vad jag hade (i form av hjärtan och vad nu den där andra formen kallas (eklöv?)).
Ingredienser:
vetemjöl
bakpulver
mörkt muscovadosocker
smör (osaltat)
vaniljstång
lime
ägg
Jag ersatte originalreceptets strösocker med mörkt muscovadosocker (för jag tycks ha fastnat för det) och dess citron med lime (eftersom jag gillar lime i och med att de är praktiskare i sin storlek), så det blev som en julvariant (med tanke på den pepparkaksbruna färgen alltså).
Mjöl och bakpulver blandas och siktas. Ägg, socker och vaniljfrön blandas ihop försiktigt utan att vispas (muscovadosocker har en tendens att klumpa ihop sig, så man får se till att krossa eventuella klumpar). Limen rivs (saften används inte).
Smöret smälts först av allt (på låg värme under omrörning) och får sedan svalna. Det siktade mjölet/bakpulvret blandas med äggsmeten och sedan vänds smöret ner lite i taget (enligt originalreceptet ska man blanda runt på ett väldigt specifikt sätt, men det bestämde jag mig snart för att högaktligen skita i, vilket, vad jag antar, gick minst lika bra). En mjuk och böjlig slickepott hjälper vid blandandet för att lättare komma åt under smeten och samtidigt skrapa bort oblandad smet från bunkens kanter.
Formarna smörjes.
Det rivna limeskalet blandas ner i kaksmeten.
En sprits fylls med den färdiga kaksmeten.
Spritsen slöts till i bottnen (innan påfyllning) med en klämma för att förhindra brådmoget läckage.
Kakorna sväller en del under gräddningen, så det gäller att man inte fyllar formarna ända upp. Ugnen värms till 220 grader och sänks sedan till 200 grader strax innan kakorna sätts in (jag använder varmluft, så jag sänkte temperaturen med några grader (210 respektive 190 grader)) och gräddade 9 minuter (den längre av angivna 7 till 9 minuter).
Färdiggräddade. Kakorna fick svalna lite (och typ sätta sig) innan jag försiktigt lossade dem ur formarna.
Färdiga.
Kakorna blev som små sockerkakor med ett lite krispigare skal och mjuka och saftiga.
Lindblomste hittade jag tyvärr inte, men jag gissar att det kan köpas i nå'n hälsokostaffär, så det får bli nästa gång, men nu har jag i alla fall både bakat och ätit madeleinekakor (vilket alltså är något jag länge tänkt göra).
Jag följde följande recept:
http://www.recept.nu/den-franske-bagaren/sebastien-boudet/madeleinekakor/