Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Kakan som doppas i lindblomste...
Bild

Jag hade tyvärr inga riktiga madeleineformar, så jag fick ta vad jag hade (i form av hjärtan och vad nu den där andra formen kallas (eklöv?)).

Bild

Ingredienser:
vetemjöl
bakpulver
mörkt muscovadosocker
smör (osaltat)
vaniljstång
lime
ägg

Jag ersatte originalreceptets strösocker med mörkt muscovadosocker (för jag tycks ha fastnat för det) och dess citron med lime (eftersom jag gillar lime i och med att de är praktiskare i sin storlek), så det blev som en julvariant (med tanke på den pepparkaksbruna färgen alltså).

Bild

Mjöl och bakpulver blandas och siktas. Ägg, socker och vaniljfrön blandas ihop försiktigt utan att vispas (muscovadosocker har en tendens att klumpa ihop sig, så man får se till att krossa eventuella klumpar). Limen rivs (saften används inte).

Bild

Smöret smälts först av allt (på låg värme under omrörning) och får sedan svalna. Det siktade mjölet/bakpulvret blandas med äggsmeten och sedan vänds smöret ner lite i taget (enligt originalreceptet ska man blanda runt på ett väldigt specifikt sätt, men det bestämde jag mig snart för att högaktligen skita i, vilket, vad jag antar, gick minst lika bra). En mjuk och böjlig slickepott hjälper vid blandandet för att lättare komma åt under smeten och samtidigt skrapa bort oblandad smet från bunkens kanter.

Bild

Formarna smörjes.

Bild

Det rivna limeskalet blandas ner i kaksmeten.

Bild

En sprits fylls med den färdiga kaksmeten.

Bild

Spritsen slöts till i bottnen (innan påfyllning) med en klämma för att förhindra brådmoget läckage.

Bild

Kakorna sväller en del under gräddningen, så det gäller att man inte fyllar formarna ända upp. Ugnen värms till 220 grader och sänks sedan till 200 grader strax innan kakorna sätts in (jag använder varmluft, så jag sänkte temperaturen med några grader (210 respektive 190 grader)) och gräddade 9 minuter (den längre av angivna 7 till 9 minuter).

Bild

Färdiggräddade. Kakorna fick svalna lite (och typ sätta sig) innan jag försiktigt lossade dem ur formarna.

Bild

Färdiga.

Kakorna blev som små sockerkakor med ett lite krispigare skal och mjuka och saftiga.

Lindblomste hittade jag tyvärr inte, men jag gissar att det kan köpas i nå'n hälsokostaffär, så det får bli nästa gång, men nu har jag i alla fall både bakat och ätit madeleinekakor (vilket alltså är något jag länge tänkt göra). :D

Jag följde följande recept:
http://www.recept.nu/den-franske-bagaren/sebastien-boudet/madeleinekakor/

28 december 2015, 04:13
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Ser smarrigt ut.

Jag hittade ett recept på juliga kakor som var både glutenfria och lämpliga vid histaminintolerans: saffransgrottor med lingonsylt i. De var faktiskt riktigt riktigt goda. http://www.connorskitchen.se/recept/fika-godis/saffransgrottor-med-lingon/

Bild

28 december 2015, 13:55
Medlem
Ser fina ut.

28 december 2015, 15:05
Medlem
Saffransbullar fyllda med smör, muscovadosocker och mandelmassa:
Bild

28 december 2015, 22:10
Medlem
Utkavling i vetekli:
Bild

En plåt gräddas och en plåt väntar:
Bild

Nya knäcken kavlas hela tiden ut, så att nästa plåt alltid är redo för gräddning.

Klara tunnknäcken:
Bild

29 december 2015, 00:36
Moderator
Jag har fått en matberedare och en hushållsvåg, så nu måste jag bli huslig så att jag inte fått dem i onödan. Tips välkomnas.

3 januari 2016, 19:53
Medlem
Våg är bra om man behöver mäta upp mjöl, eftersom det lätt packar sig och man kan få fel mängd om man använder volymmått (tarering förenklar mycket också, men det kan väl de flesta vågar nu för tiden). Särskilda kakdegar och liknande passar perfekt att göra i matberedare (plus förstås att man kan riva morötter eller hacka lök i den om man vill det (det sistnämnda har jag dock aldrig provat)). Fiskfärs är bra att göra i matberedare också (till typ fiskburgare och sån't). Det är väl ungefär vad jag som halvglad amatör använder dem till mestadels.

Jag kan förresten passa på att fråga sakkunnig om tips om hur man bäst steker kålrot: Ska den skivas (tunt/tjockt?) eller tärnas, klyftas etc? Vilken värme passar bäst att steka i? Passar smör eller olja bäst? Etc...

15 januari 2016, 05:15
Medlem
Det blev rotmos med pannbiff.

15 januari 2016, 21:31
Moderator
Fiskfärs ja! Det måste jag prova. Jag har gjort sjukt mycket olika varianter av råkost i matberedaren. Det går ju bara på några sekunder. Finhacka lök gör den finfint. Egen pesto kan man också göra enkelt, exempelvis baserad på pumpakärnor som jag ju faktiskt tål. Och så kan man göra egen variant av typ chokladbollar utan choklad men med pumpakärnor, russin, kokoaolja, hampafrön och ceylonkanel som man rullar i kokos.

Kålrot äter jag inte så ofta, och jag har nog bara gjort mos av det.

16 januari 2016, 11:10
Medlem
Var det inte du som hade stekt skivor av kålrot?

16 januari 2016, 22:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.