Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Aha, en hippiedoktor. :04:

...och smaskiga recept, som sagt.

11 november 2015, 17:36
Medlem
Hursomhelst, intressanta upplysningar i övrigt.

CodeRedAlert skrev:
Jag äger en ljuslykta av rosa salt också som ska rena luften.

Och hur är det tänkt att det ska fungera, rent fysikaliskt alltså?

11 november 2015, 20:02
Medlem
Det är nog mestadels nys och fungerar inte alls?

11 november 2015, 20:50
Medlem
Jag blev lite nyfiken på hur det skulle kunna fungera, men, jo, det låter som nys. Dock kan ju tända ljus ha andra uppiggande egenskaper eller bara vara mysigt i största allmänhet, men det är ju en annan fråga.

11 november 2015, 23:36
Moderator
Dock funkar himalaysalt i inhalator mot astma. Jag har blivit så känslig för ämnen i de vanliga inhalatorerna, så det är vad jag använder nu istället. Fast med helig basilika hävs astman snabbare så jag använder nästan ingen inhalator alls. Man kan krydda maten med helig basilika också (om man har tillräckligt med andra kryddor så att det inte tar över), så jag är inte ens off topic.

12 november 2015, 03:16
Medlem
Jag tog en paus från datorn och bakade mockarutor till efterrätt, men jag saknade en del ingredienser, så jag blev tvungen att byta ut mjölken mot fil och vatten, sockret mot (ljust) muscovadosocker och en del av smöret mot kokosolja, men det fungerade det också - alldeles utmärkt, till och med.

21 november 2015, 19:09
Medlem
muscovado

Prosit!

26 november 2015, 01:13
Medlem
Jag tänkte ge mig på att göra lite julmat i år. Trodde att jag skulle slippa det och att vi kunde äta sushi på julafton igen men nej, det förslaget har röstats ner.
Så det blir åtminstone finsk morotslåda även om kålrotslådan också är rätt god, samt Janssons frestelse.
Knäck har jag kokat precis i kväll och då återstår finska julstjärnor (smördeg+plommon). Kanske mintkyssar.
Kött blir det ICKE.

Vad finns det mer i matväg som inte innehåller mängder av plågade djur? Ansjovisen i Jansson är ungefär var min gräns går.
En kålrot kan man ha istället för julskinka men jag tror inte att vi behöver sådana alternativ.

21 december 2015, 02:07
Medlem
Stolla. Jag ska göra mitt bästa för att äta så få vegetabilier som bara är möjligt de närmaste dagarna. Nån potatis till sillen måste det väl bli trots allt. Och nubben - den är vegetarisk.

21 december 2015, 18:10
Medlem
Jag lägger mig någonstans mellan er två och äter gärna en perfekt avvägd mix av både kött och vegetabilier i perfekt harmoni med exakt rätt mängd fisk. :04:

Idag har jag bakat tunnbröd; av någon anledning förväntade jag mig att de skulle bli mjuka tunnbröd och trodde därför att jag hade missat någon viktig detalj när de inte blev det, men det visade sig att det skulle vara hårda - om man bara läste lite innantill - så de blev med andra ord lyckade.

Imorgon (det vill säga senare idag) ska jag testa faktiska mjuka tunnbröd (som ska gräddas i gjutjärnspanna) och på onsdag blir det sedvanliga köttbullar.

22 december 2015, 02:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.