Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Förutom för lös tapenade har jag gjort sallad på resterna av kycklingen och en blandning av ett tidigare recept (rostade grönsaker, strimlade, torkade aprikoser etc...) och det ur ICA-tidningen plus lite andra rester (bladspenat). Min påsk avslutas på söndag med efterrätt gjord på bland annat kokade, svarta bönor (om jag hittar sådana).

27 mars 2015, 21:36
Medlem
Till mitt möte med känd blondin, vilket för övrigt var ett mycket trevligt möte, gjorde jag småversioner av Gordon Ramsays köttversion av Pan Bagna(t) (ett originalrecept jag har stavar det utan 't', medan Gordons variantrecept stavar det med 't') och en morots- och kumminsallad, men den senare blev lite väl salt/"kummig", så den lämnade jag hemma.

Påsksillen är inlagd - och om någon undrar varför min påsk inte är slut än, så har jag just förlängt den - och så har jag testat cashew- och aprikosbollar som dock blev lite menlösa, men de går nog ner, de också. Middagen består av mikrad lax och sallad gjord på riven blomkål, körsbärstomater och lite annat plus lite turkisk yoghurt.

2 april 2015, 20:48
Medlem
Kocken (The Kock höhöhö) här hemma har börjat göra jättejättegoda bönsalladröror med vitlök, naturella cashewnötter och färska örter samt annat som jag inte såg vad det var.
Mycket bra mat för mig, har det visat sig.
Jag blir mätt och håller mig mätt. Blodsockret håller sig stabilt.

5 april 2015, 00:51
Moderator
Examaken och jag gjorde faktiskt matjessilltårtan ur ICA-tidningen.

Bild

7 april 2015, 21:31
Moderator
Jag har numera alger och miso som basvaror hemma och kan på så sätt snabbt få till en mättande soppa. Jag är väl inte alldeles överförtjust i smaken av miso, men det slinker ner och innehåller ju en massa nyttiga enzymer.

7 april 2015, 21:34
Moderator
Fasanbröst i syndigt god sås (glutenfritt, histaminlågt), 2 personer

Buljong:
1 tunn persiljerot, skalad och finskuren
Rotselleri, ca 1/4 av en stor, skalad och tärnad
1 morot, skalad och slantad
3 lagerblad
1 vitlöksklyfta, skivad
Lite gurkmeja
Havssalt, jodfritt
Smör
Vatten

Låt koka tills smaken från ingredienserna hamnat i skyn. Plocka ur rotsakerna och lagerbladen med en gaffel.

Sås:
2 små rödlökar, grovt skurna
Smör
En nypa havssalt, jodfritt
Råsocker (ca 2 msk?)
Buljongen
Koncentrerad tranbärssaft* (utan citronsyra), en rejäl skvätt
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 näve russin
Vispgrädde, ca 2 dl
Pyttelite honung

*) OBS! Det skall vara en sur sort, t.ex. Brunneby. Det går nog att använda någonting som är lite sötare också, men då bör man skippa sockret och honungen.

Fräs upp rödlökarna i smör med lite salt. Häll över sockret och låt puttra. Häll rödlöken i buljongen. Häll i tranbärssaft, vitlök och russin och låt sjuda. Späd med grädde och låt sjuda på ettan medan det andra blir klart. Honungen kom från den sked som jag ringlade honung över fasanbrösten med; jag lät den honung som var kvar på skeden smälta ner i såsen.

Fasanbröst:
Varsitt fryst fasanbröst från en vilthandlare som är noggrann med att snabbt kyla köttet (t.ex. Åke P Fågel & Vilt), tinas i vattenbad innan middagen skall lagas.
Nästan en hel burk enbär, mortlade
Himalayasalt
Honung att ringla över
Smör

Sätt ugnen på 100 grader. Ta fram en ugnsform och en stekpanna. Pillra bort fjädrar som följt med haglen in i köttet. Gnid in fasanbrösten med mortlade enbär och himalayasalt. Lägg dem med skrovsidan nedåt i uppvärmd stekpanna med fräsande smör. Ringla över honung. När skrovsidan blivit brynd, vänd på brösten och bryn dem tills de fått en fin färg runtom. Lägg dem då i ugnsformen och ugnsbaka dem i 15 min.

Serveras med kokt potatis och en grönsallad. Avnjuts lämpligen med vassa bestick och/eller tillsammans med någon som klarar av att se en äta med fingrarna, för fågeluschlingen är svårskuren trots att den faktiskt inte alls blir seg.

Bild

11 november 2015, 00:17
Moderator
Timjandoftande kalkonbröstfilé med potatismos, glaserad rödlök och paprika- och pumpakärnsrost (glutenfritt, histaminlågt och serotoninboostande)

Kalkonbröstfilén köper jag fryst och tinar i vattenbad (lägre histaminhalt så). Den gnids in i timjan och halvssalt (utan jod) och bryns först i stekpanna tills den fått färg. Rödlöken klyftas och får fräsa med i stekpannan. Rödlöken saltas och sockras lite (råsocker blir godast, men nu hade vi inte det, och det gick bra med en nypa vanligt strösocker). Sedan ugnsbakas kalkonen och rödlöken i en form i mitten av ugnen. Vi provade först på 100 grader i 20 min men det räckte inte (omkretsen på den här filén var av modell större) så då blev det ytterligare 10-15 min på 150 grader.

Paprikan strimlades och rostades i stekpanna (på medelvärme) med lite havssalt. Pumpakärnorna fick komma i mot slutet då de rostas snabbare. Man behöver röra om hela tiden för att pumpakärnorna inte skall bli brända.

Potatismoset gjordes med en skvätt standardmjölk och olivolja. Det smakades av med havssalt och färsk basilika.

Bild

11 november 2015, 00:19
Medlem
Aha, intressant.

Apropå Himalayasalt förresten: Märks det någon faktisk skillnad jämfört med stadardsalt (förutom att det är fabulous förstås (det vill säga rosa))?

Hur påverkar övrigt salts jodfrihet?

11 november 2015, 12:33
Medlem
Jag är lite misstänksam mot Himalayasalt...jag tänker mig att det är hugget direkt ur berget av en jakägare med smutsiga händer (vatten är en bristvara) som bor i en jurt.
Men den smakar som vanligt, tyckte jag. Möjligtvis med en hint av umami av ovan nämnda skäl.
Jag äger en ljuslykta av rosa salt också som ska rena luften. Den fungerade bra tills någon ställde den olämpligt och saltet smälte.

Det här är min samlade kunskap av nämnda salt.

Smaskiga rätter Inco!

11 november 2015, 15:04
Moderator
Jod påverkar mängden histaminer i kroppen, vilket är ett problem om man som jag är histaminintolerant. Ni som inte är det behöver inte bry er om den detaljen, om ni inte vill bjuda mig på middag förstås. ;) Jag skulle behöva få i mig jod men tål det ju dessvärre inte. Jag provade lite lite vanligt salt så sent som igår men fick genast hjärndimma. I Vancouver provade jag på en naturläkares inrådan att äta sjögrässnacks för att på mer naturlig väg få i mig jod, men jag hann bara bita i eländet innan jag fick andnöd.

Himalayasalt har inget tillsatt jod. Därför tål jag det, liksom havssalt utan jod. Jag vet inte om jag tycker att det är så märkvärdig smakskillnad. Det är fler mineraler och spårämnen i både Himalayasalt och havssalt än i vanligt industrisalt. Det är väl på både gott och ont; en del är nyttiga, andra skadliga. Jag varierar mellan de salterna. Himalaysaltet som jag har hemma är finkornigt medan havssaltet är flingor.

11 november 2015, 15:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.