Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare” 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
http://www.unt.se/asikt/debatt/till-er-utan-diagnoser-fran-en-aspergare-3964306.aspx


9 november 2015, 10:01
Medlem
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
Bra skrivet!


9 november 2015, 19:11
Moderator
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
Ja. Och att det var en högkänslig, människovänlig och åtminstone antydningsvis högempatisk aspergare.

Folk, inklusive aspergare, som tvunget ska köra ner i halsen på både omvärlden och alla andra aspergare att vi är lågkänsliga, oempatiska och brottsbenägna och att alla som inte tycker det är för fega för att se hur det ligger till med dem själva står mig upp i ganska många halsar. Det räcker gott med deras personliga exempel för att bekräfta den allmänna bild som redan finns av oss.

Återstår fortfarande för någon att tala om hur olika vi kan vara – sannolikt mer olika än folk mest – och hur mycket enklare det är med empati när man kan räkna med att nästan alla är ungefär likadana som en själv och att en sådan yttre omständighet inte kan räknas ens empatiska förmåga till godo, ens om det finns andra skäl att anta att denna skulle vara annorlunda än aspergare.


10 november 2015, 20:08
Moderator
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
… och hur alla andra kanske är feldiagnosticerade, troligen för att de är lata, och hur de samtidigt, eftersom de har asperger, ju omöjligt kan ha den självinsikt som krävs för att själva ha några kvalificerade åsikter i frågan. Vilket dock den aspergare som skriver det uppenbarligen tillskriver sig själv.

… finns saker man bara måste få ur sig.

Som sagt, bra artikel. En persons bild men åtminstone varken det vanliga eller det stackars-handikappad-vanliga.


10 november 2015, 20:30
Moderator
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
Väl rutet, Zombie! Och ja, det var en bra text.


11 november 2015, 00:26
Moderator
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
Tja, saknar megafon ibland. Och skyddsrum att springa in i sedan.

Annan bra text förresten (stulen från annan tipsare). Annan person och aspekt på hur det kan vara.

http://blogg.aspiration.nu/vardagen-har-en-enormt-hog-prislapp/


11 november 2015, 01:34
Moderator
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
Hihi, från mig va'? Eller från den som jag knyckte det från. ;) Kanonbra att du länkar, Zombie! Jag tycker att det är jobbigt att göra det.


11 november 2015, 01:39
Moderator
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
Ja, från dig.
Länkarna borde väl ha någon kurs? :10:


11 november 2015, 01:43
Medlem
Inlägg Re: Till er ”utan diagnoser” från en ”Aspergare”
Senaste artikeln var ju direkt rip off av the spoon theory (vilket hon också länkade till i kommantarsfältet).
Jag tyckte inte att den funkade riktigt lika bra Tillis version. Asperger är för abstrakt.


11 november 2015, 14:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron