Re: Vad har du gjort idag?
Just nu funderar jag på om jag ska ha några bonushistorier eller skippa dem helt. Från början var tanken att låsa upp extra spelbara karaktärer när spelaren avslutat huvudspelet en gång och sedan berätta mer om dessa karaktärer och låta spelaren uppleva saker utifrån de extra karaktärernas synvinkel.
Att kunna spela som en vänligt inställd sidokaraktär ger troligen inte så mycket, men det har hela tiden funnits med i planeringen, men för att spara tid hade jag tänkt att helt enkelt återberätta samma historia från en ny synvinkel, men det blir lätt en hel del upprepning (både story- och gameplaymässigt) - såvida man inte tar det från en viss punkt innan huvudspelet börjar och fram till dess att karaktären kommer in i huvudhandlingen, men då blir det som att utveckla typ 1½ spel istället för 1, vilket inte sällan resulterar i två spel - eller pinsam övermjölkning... Denna delen har jag alltså skippat.
Intressantast vore det troligen att istället berätta mer om "fienden", eftersom det erbjuder gameplay som skiljer sig markant från huvudspelet och det blir mer som att spela något som lättare står på egna ben och "talar med egen röst". Då kan man lättare återanvända huvudhistorien, men även lägga till en del som kan berätta mer om bakgrunden: hur fienden blev som de blev, hur de var innan och kort sagt göra fienden mindre endimensionell. Det blir dock troligen fortfarande som 2 spel i 1 och det blir nog så att jag skippar även denna bonusdel. Det kanske också sabbar magin om man berättar för mycket.
Att spela som fienden blir också ganska repetitivt och ofullständigt utan distinkt mål eller sätt att vinna på, så fienden måste, vid närmare eftertanke, bli något mycket komplexare än den fiende jag hade i åtanke från början (och hittills planerat för), vilket gör det att spela som fienden till en helt annan typ av spel (simcitystrategirpg
), så då blir det verkligen 2 spel i 1 och alltså väldigt mycket mer arbete än vad jag hittills planerat för. Huvudkaraktären skippas dessutom helst då helt eller styrs av mänsklig AI, men multiplayer är något som jag redan bestämt att jag inte ska satsa på den här gången.
En del av mig vill fortfarande testa fiendebonusen (det finns några mekanismer som skulle vara roliga att utveckla och se hur de skulle fungera i praktiken) och se vart det leder, medan en annan del vill fokusera helt och fullt på huvudkaraktärens story och göra den uppevelsen så bra som det bara går (vilket blir så mycket lättare om man inte försöker gapa efter för mycket). Det känns som att den senare delen av mig är den smartare delen.
Storymässigt känns fiendebonusen som lite för anonym för att jag ska kunna göra något bra av det och gameplaymässigt som för opersonligt för att jag ska kunna gilla att utveckla och/eller spela det själv. Huvudkaraktären bär på den historia som för mig personligen betyder mest. Detta är dock kanske bara som jag försöker få den girige Schueberird att slutligen kapitulera inför den smartare Schueberird, så att den latare Schueberird slipper en massa merarbete. I slutändan blir det kanske dock lika mycket arbete - men kvalitativare arbete, så vad jag kallar den late Schueberird är kanske egentligen den kvalitetsmedvetne Schueberid...
Nåväl, jag ska låta girige, smarte, late respektive kvalitetsmedvetne Schueberird kriga lite medan jag äter nå't och gör annat en stund.