Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Vivian Maier, fotograf. På nätet till 23 juli. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Vivian Maier, fotograf. På nätet till 23 juli.
Nyupptäckt gatufotograf i världsklass.

Innan jag såg programmet tänkte jag "jaha, ännu en kvinna som aldrig insåg sitt eget värde eller erkändes av andra på grund av sitt kön". Och det stämmer nog till en del. Museer vägrar ta emot hennes foton och vetenskaparna vill inte ändra sin kanon av Stora Nittonhundratalsfotografer (Cartier-Bresson, Robert Frank och de andra) för nykomlingens skull, medan kollegor uttalar sig lyriskt och uställningar drar fulla hus. Men i Mayers fall är det mer än så. Neonlysande bokstavsvarning, för att säga det mycket kort. (I trakterna av aspie, OCD, kanske HSP, plus tilltagande psykotiska drag som väl inte hjälptes av hennes livssituation…)

SVT skrev:
K special

Vivian Maiers okända bildskatt 1 h 20 min


Dokumentärfilm. Fotona var snapshots av det amerikanska storstadslivet i mitten av 1900-talet. Hon som tog dem försörjde sig som barnflicka - Vivian Maier, hobbyfotograf, okänd, bortglömd. De bortåt 150 000 negativen återupptäcktes så sent som 2007, och långtifrån alla är ännu framkallade. Idag skattas Vivian Maier högt som skildrare av en svunnen tid, med öga för människorna på marginalen. Men Vivian Maier själv förblir något av en gåta - visste hon sitt eget värde?

Tillgänglig till ons 23 jul (24 dagar kvar)


http://www.svtplay.se/video/2136866/vivian-maiers-okanda-bildskatt


29 juni 2014, 03:39
Medlem
Inlägg Re: Vivian Maier, fotograf. På nätet till 23 juli.
:!:


25 augusti 2015, 18:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron