Fasanbröst i syndigt god sås (glutenfritt, histaminlågt), 2 personer
Buljong:
1 tunn persiljerot, skalad och finskuren
Rotselleri, ca 1/4 av en stor, skalad och tärnad
1 morot, skalad och slantad
3 lagerblad
1 vitlöksklyfta, skivad
Lite gurkmeja
Havssalt, jodfritt
Smör
Vatten
Låt koka tills smaken från ingredienserna hamnat i skyn. Plocka ur rotsakerna och lagerbladen med en gaffel.
Sås:
2 små rödlökar, grovt skurna
Smör
En nypa havssalt, jodfritt
Råsocker (ca 2 msk?)
Buljongen
Koncentrerad tranbärssaft* (utan citronsyra), en rejäl skvätt
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 näve russin
Vispgrädde, ca 2 dl
Pyttelite honung
*) OBS! Det skall vara en sur sort, t.ex. Brunneby. Det går nog att använda någonting som är lite sötare också, men då bör man skippa sockret och honungen.
Fräs upp rödlökarna i smör med lite salt. Häll över sockret och låt puttra. Häll rödlöken i buljongen. Häll i tranbärssaft, vitlök och russin och låt sjuda. Späd med grädde och låt sjuda på ettan medan det andra blir klart. Honungen kom från den sked som jag ringlade honung över fasanbrösten med; jag lät den honung som var kvar på skeden smälta ner i såsen.
Fasanbröst:
Varsitt fryst fasanbröst från en vilthandlare som är noggrann med att snabbt kyla köttet (t.ex. Åke P Fågel & Vilt), tinas i vattenbad innan middagen skall lagas.
Nästan en hel burk enbär, mortlade
Himalayasalt
Honung att ringla över
Smör
Sätt ugnen på 100 grader. Ta fram en ugnsform och en stekpanna. Pillra bort fjädrar som följt med haglen in i köttet. Gnid in fasanbrösten med mortlade enbär och himalayasalt. Lägg dem med skrovsidan nedåt i uppvärmd stekpanna med fräsande smör. Ringla över honung. När skrovsidan blivit brynd, vänd på brösten och bryn dem tills de fått en fin färg runtom. Lägg dem då i ugnsformen och ugnsbaka dem i 15 min.
Serveras med kokt potatis och en grönsallad. Avnjuts lämpligen med vassa bestick och/eller tillsammans med någon som klarar av att se en äta med fingrarna, för fågeluschlingen är svårskuren trots att den faktiskt inte alls blir seg.