Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Jag har ju också tillgång till databaser för vetenskapliga tidskrifter genom mitt jobb, så jag kan kolla upp vad forskningen säger om olika hypoteser. Därmed kan jag undvika en del felaktigheter. Men visst, det vore onekligen väldigt bra att svart på vitt kunna kolla upp vad som faktiskt gäller för just min kropp. Synd att sådana tester kostar inte bara skjortan utan hela garderoben och mer därtill.


2 mars 2015, 23:37
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Jag somnade som en stock(?) efter jobbet och den efterföljande middagen, vaknade när barnen skulle gå och lägga sig och nu datar jag runt lite slött och lyssnar på musik.
Det kanske var sömnmedel i sushin vi åt.

Har inget att klaga på. Ska livet vara så här...enkelt att leva? Det kanske ska det.


3 mars 2015, 02:02
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Just det!!
Intressant artikel i DN härom dagen (igår kanske?) om att motion och träning främjar nybildandet av hjärnceller och att nya hjärnceller ger mindre ångestpåslag.

Är inte det himla intressant!

Gamla hjärnceller=mer ångest.

Och så var det något om att nya hjärnceller enbart bildas i hippocampus. Övriga hjärnan får klara sig hela livet med det man fick med sig från livmodern.


3 mars 2015, 02:06
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
CodeRedAlert skrev:
Just det!!
Intressant artikel i DN härom dagen (igår kanske?) om att motion och träning främjar nybildandet av hjärnceller och att nya hjärnceller ger mindre ångestpåslag.

Karin Bojs Vetenskapskrönika :)
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-sa-snitsar-du-till-din-egen-hjarna/
Citera:
Är inte det himla intressant!

Jo.. det är ju bra om sjöhästarna i pallet kunde förstärkas med några nya celler i kampen mot allsköns ohälsa.. men va f-n..
Citera:
Ur artikeln: Färre nya nervceller leder i allmänhet till mer ångest, medan fler nya nervceller leder till lägre grad av ångest. (Det finns speciella modeller för att mäta ångest och rädsla hos försöksdjur.)

I det verkliga livet är det svårt att undvika att bli rejält stressad ibland. Då kan det vara bra att känna till att de gynnsamma effekterna av motion och sex jämnar ut de negativa effekterna av hård stress. Åtminstone hos försöksdjuren, mätt både i antal nya nervceller och i ångestnivå.


db men som nu när jag är vaken långt efter tolv eller om det heter tjugofyra dåra så orkar jag ju inte vara ute efter sex.. :?


3 mars 2015, 05:38
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Se, db på besök!
:08:

Bra att du länkade till artikeln, jag skummade bara igenom den på jobbet och hade helt glömt bort ex. sexaspekten. En viktig aspekt i sammanhanget. :04:
Det är en lättnad att veta att man inte behöver ge sig ut och träna utan kan stanna kvar i sängen och få samma resultat.


3 mars 2015, 15:17
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Magsjuk. :03: Jag hatar att vara magsjuk.


3 mars 2015, 18:25
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
CodeRedAlert skrev:

Det är en lättnad att veta att man inte behöver ge sig ut och träna utan kan stanna kvar i sängen och få samma resultat.

Därför måste vi lura hjärnan att bli moralisk :D
db


3 mars 2015, 20:17
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Jo, den artikeln läste jag också i helgen och fann intressant! Fast får nog läsa om för det var aningens svårt att greppa på grund av allt som hände runt omkring just då.
Vi vänsternissar var visst lite korkade enligt den, det kommer jag ihåg iaf. De värdekonservativa var moraliskt smartare.

Vete katten om jag köper det.


4 mars 2015, 03:51
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Magsjuk. :03: Jag hatar att vara magsjuk.

Ouch! Krya på sig.


4 mars 2015, 03:51
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
CodeRedAlert skrev:
Incognita skrev:
Magsjuk. :03: Jag hatar att vara magsjuk.

Ouch! Krya på sig.

Skriver så här i brist på att jag inte vet vad som kan skrivas till den samma men hoppas på ett snar omedelbums tillfrisknande. De e skit med magsjuka.
db


5 mars 2015, 00:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 462, 463, 464, 465, 466, 467, 468 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.