Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag hade lite "träningsvärk" i stortån idag, men inte direkt ont, så jag tror att det fortfarande är på väg åt rätt håll, men jag får väl vila den lite till innan jag pressar på som vanligt. Igår gick jag rätt fort, men utan att belasta stortåleden.


1 februari 2015, 07:59
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Kan det vara hallux valgus? Det är ärftligt och behöver inte alls bero på olämpliga skor eller så, men blir värre om främre delen av fotvalvet inte får stöd vid belastning. Gör det ont i knölen där framme vid stortån också? Jag hade en rejäl släng av det där efter att ha gått med platta skor hela sommaren, men det triggade tics som faktiskt fick bort eländet. Jag viftar på tårna och flexar fötterna åt olika håll en väldig massa, och det hjälper faktiskt.

Jag har tränat core och zumba idag. Tyvärr fick jag yrsel med synbortfall i slutet av zumbapasset så jag fick lov att börja med stretchingen tidigare istället. Visst är det väl en god idé att lyssna på sin kropp när man får yrsel med synbortfall? Allt blir ett enda silvrigt töcken.


1 februari 2015, 20:27
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Incognita skrev:
Kan det vara hallux valgus?


Nej.


2 februari 2015, 06:15
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Incognita skrev:
Kan det vara hallux valgus?


Om vi ska leka googledoktorer, så ligger mitt tillstånd närmare hallux rigidus/limitus eller kanske podager, men jag tror att det bara är så att jag har lyckats sträcka ett ledband eller liknande. Det började en dag, efter att jag dagen innan halkat omkring på stadens trottoarer, då leden var lite stel, så jag stretchade som jag brukar, men tog nog i lite för mycket för lite senare började det göra ont istället och sen märkte jag att hela foten var lite svullen (men inte missfärgad på något sätt). Svullnaden gick ner några dagar senare och det onda avtog i styrka och försvinner helt om jag bara håller foten stilla och inte är tvungen att gå ut. I början hade jag väldigt svårt att gå, men nu går det mycket lättare, även om jag gör bäst i att inte stödja på stortåsidan, så det går åt rätt håll - tror jag i alla fall; det kan ju gå typ sidledes också. :04:

Incognita skrev:
Visst är det väl en god idé att lyssna på sin kropp när man får yrsel med synbortfall?


Ja, så skulle man kunna uttrycka saken.


7 februari 2015, 10:39
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag har också ont på stortå sidan på ena foten. På ovansidan och en bit upp på fot...ryggen.
Men bara när jag går och några timmar efter i vila. Det gör inte ont att vrida foten i olika positioner. Så jag antar att det är en belastningsskada av något slag. Övergående förhoppningsvis.

Har inte hunnit träna alls på ett tag. Men jag kissade mirakulöst ut all plufsig vätska så nu är jag semismal igen.


9 februari 2015, 15:00
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Välkommen i klubben dårå. *gör den hemliga "vi som har ont i en stortå"-hälsningen*

Min stortå är på bättringsvägen: Jag kan böja den mer nu utan att det gör ont.

Jag har onekligen lagt av mig en del angående hemmaträningen, men jag har börjat litegrann igen nu med crunches (50), plankan (1) och armhävningar (30). Stortån är lite i vägen, emellertid, så jag får vinkla foten lite konstigt för att inte belasta min stackars tå i onödan.


9 februari 2015, 17:32
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Efter lite uppvärmande hältgång prövade jag att stöjda fullt ut på min stackars tå, vilket gick bra utan att det gjorde ont, vilket torde vara ett gott tecken.


21 februari 2015, 16:28
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Önskar att jag kunde skicka dig lite välgörande turkisk massage härifrån. Jisses vad de kan sina grejer!


21 februari 2015, 17:04
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Stortån hälsar och tackar för omtanken.


21 februari 2015, 17:22
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Hälsa tillbaka! ;)


21 februari 2015, 17:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron