Klokt av nallen. Jädrars vad klok du har blivit på sistone!
Eller så visar du det mer bara.
Tyvärr visade sig Zombies farhåga vara grundad...
Jag reagerade allergiskt på tillskottet av 5-htp. Det som verkligen hjälpte! Fick en massa nässelutslag efter att dragits med rinnande ögon och lätt svullet ansikte, så nu har jag slutat med det åtminstone för stunden. Vilken missräkning!
Jag misstänker att jag har nedsatt förmåga att spjälka proteiner och omvandla aminosyror. Det skulle kunna förklara en hel del, t.ex. att jag ofta reagerar allergiskt eller med överkänslighet på just de födoämnen som jag skulle behöva för att få i mig byggstenarna till signalsubstanser, kanske främst serotonin. Jag har bedrivit ett massivt detektivarbete kring detta och kommit fram till en kombination av åtgärder som måste provas. Så... Det här gav mig åtminstone något konkret att gå på. Skönt trots allt att veta att hjärnan inte är alldeles förtvinad, att funktionen finns där bara signalerna går fram.
Här skall spjälkas proteiner! (Enzymer och en specifik kombination av B-vitaminer, varav vissa in sin aktiva form)
Vidare skall allt som andas LCHF eller högproteinkost bannlysas. De flesta proteinrika livsmedel har en balans av aminosyror som gör att tryptofanet (förstadium till serotonin) konkurreras ut. Stärkelse behövs för att tryptofanet skall tas till hjärnan. Mat med mycket kolhydrater har ofta en mer gynnsam balans av aminosyror för att främja serotonintillverkning. Socker av sockerrör eller sockerbetor innehåller ett enzym som kan hjälpa till med att ta upp tryptofanet. Mjölk, som så många säger att man skall undvika, skall jag dricka mer av, för kaseinet underlättar upptaget av tryptofan.
Föda som främjar serotoninproduktion särskilt mycket är mjölk, fullkorn, bananer, ägg och kalkon.
Jag har också fått information om att aktiv vitamin B9 (tror jag att det var, orkar inte dubbelkolla just nu) behövs för att bryta ner histaminer. Folsyra, den form som vitaminen oftast har i tillskott, hjälper inte alls utan förvärrar snarare folatbrist eftersom de enzymer som behövs blir överbelastade. Metylfolat är vad kroppen behöver, särskilt om man har en särskild genvariant som jag misstänker att jag har. Det skulle kunna förklara min histaminöverkönslighet och mycket av mina allergier och överkänsligheter. Även dålig spjälkning av proteiner i största allmänhet bidrar nog där, för då bildas ämnen som inte hör hemma i kroppen.
Vissa tillskott i kombination med koständring i enlighet med vad jag ändå faktiskt trivs bäst med (jag har ju alltid hävdat att jag mår bra av mycket vegetariskt, fullkorn och mjölk, och en efterrätt efter maten sitter ju fint) skulle alltså, om detta stämmer, kunna hjälpa mig både med mina depressioner och med mina överkänsligheter. Jag kanske rentav kan tåla 5-htp igen, och i så fall är ju lyckan gjord. Jag kan tänka mig att så småningom försöka vänja kroppen gradvis med extremt små doser som stegras, med kortison, antihistaminer och adrenalinpenna tillgängliga givetvis.
Magnesium och organiskt svavel kan också vara viktiga byggstenar, och det har jag redan hemma. Har precis börjat med MSM (svavlet) igen. Jag mådde kanon på det förut men inbillade mig att jag började lukta lite av det. Dock tycker jag fortfarande att jag luktar, så det var nog oskyldigt. Det är jobbigt att leva med mitt luktsinne...
Jag ger inte upp!
Medan jag väntar skall jag försöka med meditation och/eller lätt träning dagligen eller något åt det hållet (jag räknar med att det inte alltid kommer att få plats i tillvaron, men det gäller att hålla det enkelt och genomförbart) för att boosta serotoninet.