Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är inte så att någon personalkategori på ön har kartor över "sina domäner" som kanske bara visar enstaka aspekter av bygget? Typ att VA-verkets kartor inte visar byggnader eller gator som inte har några ledningar till respektive i sig.


8 januari 2015, 19:59
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är en intressant idé (det skulle förklara varför kartan finns nedtecknad och kan tänkas hjälpa den som är vilsen, men utan att avslöja för mycket); jag ska undersöka saken. Jag har onekligen en hel del vattenledningar utspridda över hela ön, så en ledningskarta torde kunna vara nödvändig (för öns vaktmästare) respektive till viss hjälp (för den vilsna spelaren).


8 januari 2015, 21:39
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det är till och med en väldigt intressant idé. Även ventilationen och eventuellt elsystemet kan karteras. En del av informationen kan tänkas vara känslig, så den kanske jag separerar och placerar någon annanstans. Jag har i och för sig kanske lite ont om personal (för närvarande endast en person som ansvarar för allt underhåll), men det löser sig nog.


8 januari 2015, 22:30
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
VA-verket var för all del bara menat som ett exempel från verkligheten, men passar det i storyn så är det ju bara enklare.


8 januari 2015, 23:19
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nä, något VA-verk lär det inte bli tal om, men väl en enstaka person som är ansvarig. Problemet var att om man ska separera och lägga ut kartorna på olika ställen, så bör det ju vara hos personer som åtminstone kan tänkas ha en koppling - eller så låter jag allt vara på samma karta och hos samma person.

Enda problemet just nu är att den här typen av karta nog ser bäst ut i rent schematisk form, vilket jag tror blir svårt att passa in i Thief's övriga stil. Jag har i och för sig en idé, men jag befarar att jag (för tillfället) inte är tillräckligt konstnärlig för att få till det på ett snyggt sätt.

Ett annat problem är hur autokartan ska hantera situationen då spelaren befinner sig i ett rum som inte finns med på ledningsschemat. För spelarens skull tror jag att man måste visa något slags position, vilket kan vara svårt att få in. Autokartsfunktionen kan i och för sig skippas, men jag är av den allmänt gällande åsikten att om man ska ha kartor, då ska man också ha en autokartsfunktion.

Traditioner kommer hursomhelst att brytas mot - kanske i för stor utsträckning.


8 januari 2015, 23:51
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Eventuellt låter jag det hela bero medan jag fixar till spelarens lista över delmål att uppnå (så kallade "objectives").


8 januari 2015, 23:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Bli autoflagellant, gå med i ett hipsterkollektiv, odla morötter i örongångarna etc...

Med andra ord har jag inte gjort ett piss idag.


9 januari 2015, 03:46
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
213/225
227

Idag sket jag i kartorna tills vidare och fick en massa annat gjort: Bland annat har jag planerat spelarens delmål, justerat storyn, fixat några småbuggar (/saknade funktioner) i skriptkoden, förberett för de uppdaterade delmålen genom att justera diverse detaljer, fixat så att spelaren kan göra fler saker i valfri ordning, lagt till en del visuella effekter, kommit på en bättre variant av ett av de alternativa sluten och planerat för ett eventuellt tredje slut etc...

En yttterligare fördel med kartor och autokartor i synnerhet är förresten att spelaren får lättare att se vilka delar som besökts och vilka som inte besökts. Om det blir kartor, så kommer de bli ganska detaljerade, men bara för huvudön (sidoön får nog inga kartor alls). Jag kommer troligen använda något slags mix av nallens idé och vanliga, traditionella kartor, det vill säga kartorna har upprättats för att hålla koll på alla ledningar, men ritas i traditionell stil (och eventuellt utelämnas en del detaljer samt att vissa detaljer kanske inte uppdaterats efter ombyggnationer).


10 januari 2015, 01:17
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag finjusterat mitt gameplay, kodat en del, justerat diverse detaljer, finjusterat spelarens delmål igen, förberett för det tredje slutet (som blir något av ett påskägg) och som vanligt testat en massa.


11 januari 2015, 08:15
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
218/231
205

Idag har jag lagt till fler råttor, fixat nya pilmodeller till de nya pilarna (vilka tidigare alla såg likadana ut), fått användning för välsignat råttblod, vilket av bara farten "uppstod" som en sidoprodukt (för den kombinatoriska fullständighetens skull), till en bonusgrej som dessutom "återanvänder och förstärker huvudtemat" (typ), skapat döda versioner av buskar och murgröna, förberett och planerat de uppdaterade spelardelmålen och experimenterat med en grej som hör ihop med ett av de tre sluten.

De delar jag jobbar med nu hänger alla ihop (men ligger i vitt skilda områden i terrängen) och påverkar varandra på olika, mer eller mindre komplicerade sätt, så det behövs mycket testning och för att kunna göra klart en del, då måste alla andra delar också göras klart, så nu jobbar jag på flera delar parallellt, kan man säga. Jag har dock ett rum där jag samlat så många ihopkopplade delar som möjligt för att lättare kunna testa alla detaljer. Dessa delar måste sedan flyttas tillbaka till sina ursprungliga platser.


11 januari 2015, 21:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron