Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Pusselgrottan:
Bild

Det är bara en bråkdel av det ursprungliga grottsystemet, men eftersom det troligen aldrig kommer bli släppt, så återanvänder jag dear av det i aktuellt projekt istället.


4 januari 2015, 22:38
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
197/212
678

Pusselgrottan är klar. och så har jag funderat på kartorna.


5 januari 2015, 04:58
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
199/212
139

Idag har jag inrett andra öns kök som tidigare bara fanns som en antydan i form av två "målade" dörrar för att spara celler. Det öppnade samtidigt upp en extra passage för spelaren. Jag testade även en idé till en av grottorna, vilket drog iväg med cellantalet en del, och så har jag planerat kartorna, föreberett för autokartorna, genom att dela upp andra öns ljudklossar (ljudklossar används alltså inte enbart för ljud, utan även för att koppla ihop platser i terrängen med punkter på kartan), lagt till några "rörgenomföringar", för en mer realistisk touch, och tänkt igenom delar av storyn för att kunna tillåta spelaren att göra fler saker i valfri ordning.


6 januari 2015, 04:42
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
199/212
231

Idag har jag putsat en hel del på storyn, reducerat antalet celler, byggt fler grottor och förberett för ett pussel som ska in. Snart är jag redo för kartorna.


7 januari 2015, 02:12
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu sitter jag och funderar på ett pussel som ska in och med vilket spelaren ska kunna öppna en viktig passage: Den pusseltyp jag funderar på är en klassiker som jag själv är rätt dålig på (även om jag finner själva handhavandet vilsamt), men på det sätt som pusslet är upplagt, så kan flera lösningar godtas, vilket gör det enklare (man ska inte behöva ägna flera timmar åt det). Frågan är bara hur många av dessa lösningar som faktiskt är möjliga på ett och samma bräde; om bara en möjlig lösning finns, då måste jag välja en annan typ av pussel, så nu försöker jag komma fram till ett svar innan jag implementerar det hela.


7 januari 2015, 16:29
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...eller så sätter jag bara dit en enkel spak; det kan tänkas betraktas som nog så komplicerat att ta sig till spaken - om inte annat kan jag göra den delen mer komplicerad istället, så får jag samtidigt in en annan typ av pussel. Hmmm... det tål att funderas på. Lite färdkost i form av loot för spelaren att sätta tänderna i kan också vara värt att lägga in, så att känslan av att något just presterats förstärks.


7 januari 2015, 17:46
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
200/213
229

Dagens Ctrl-V:
Kod:
{ 0.8333; 1.0000}


Det där är alltså ton och färgmättnad ("Hue" respektive "Saturation") för ett färgat ljus som lades till i samband med att det senaste pusslet implementerades. Jag skippade pusslet jag hade i åtanke tidigare och fixade till en lite Thief-typiskare grej istället.


8 januari 2015, 06:46
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Dagens Ctrl-V:
Kod:
OIOutsideEastRoom1


En ljudkloss som omger "östra sidan av andra öns uterum". Den är tänkt att användas för att markera nämnda del på autokartan.

Just nu funderar jag dock på om jag ska ha några kartor överhuvudtaget. Tanken från början var att Garrett skulle köpa från minnet handritade kartor från en före detta, mindre nogräknad, anställd, men jag insåg just att det skulle (inte "sjukke") verka lite misstänkt att ha kartor med sig över ett ställe som man "inte visste att man skulle besöka" (enda sättet att ta sig till ön är genom att låtsas bli tillfångatagen) och som spelare vill man dra till sig så lite uppmärksamhet som möjligt.

Ett alternativ skulle kunna vara att någonstans på ön tillhandahålla en officiell karta, men ön är inte särskilt stor och ur säkerhetssynpunkt är det inte så smart att låta kartor "ligga framme och skräpa". Dessutom är det inte ens säkert att någon ansträngt sig att rita nya kartor och de ritningar som användes när den ursprungliga fängelsefästningen en gång byggdes (för en herrans massa år sedan) finns inte kvar på ön (eller förstördes för att inte falla i fel händer). En officiell karta skulle dessutom ta mycket längre tid att få till, eftersom den till naturen är mer detaljerad och det känns som att det inte skulle vara värt det.

Det som talar för kartor är att jag gillar kartor och alltid blir lite besviken när det inte finns någon karta - och spelare med (väldigt) dåligt lokalsinne kan ju också tänkas bli glada.


8 januari 2015, 18:27
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag skulle kunna ha kartor som spelaren själv ritar (det vill säga de fylls i automatiskt efterhand), men det skulle också av naturen bli mer detaljerade - om än inte lika snofsigt ritade som officiella kartor, men skulle ändå ta lite mer tid i anspråk. Spelaren skulle också kunna hitta en enklare karta ritad av någon vilsen/kartintresserad själ på ön. Hmmm...


8 januari 2015, 19:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Spelaren skulle också kunna hitta en enklare karta ritad av någon vilsen/kartintresserad själ på ön.


...och så skulle spelaren kunna rita in delar själv som ursprungsförfattaren missat.


8 januari 2015, 19:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.