Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Incognita
Moderator
|
Re: Mattråd!
Åh vad gott! Måste också ut i svampskogen igen. Lite trist bara att vara hänvisad till kollektivtrafik när alla de bästa svampställena i trakten kräver att man är bilburen.
|
3 oktober 2014, 21:47 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Sonens och min buffé. Tianen blev något av en besvikelse, då den var ganska mesig i smaken, särskilt efter den smakrika tomatsoppan. Nu gör vi blåbärsmufffins med flagade mandlar.
|
4 oktober 2014, 18:14 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Bilderna var lite små, så det var svårt att se va' de' ä' fönåe men på beskrivningen låter det intressant. Tian verkar vara gratäng i största allmänhet!? Min kokbok har 5 olika varianter. Jag tror att jag ska ta och prova ett av dem nu när du inlett mig i frestelse.
|
5 oktober 2014, 13:56 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Mhm. Jag tyckte att de kändes onödigt att ta upp så mycket serverutrymme för de där bilderna. Kul ändå att jag kunde inspirera. Är inte gratäng sådant som har ost eller något annat som blir knaprigt överst? Den där tianen är nog mer som en "låda".
|
5 oktober 2014, 16:21 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
De recept som jag har på tianer kallade det på svenska för gratäng.
Idag improviserade jag någon sorts raggmunk. Jag hade överbliven pannkakssmet från igår och tog en potatis, finrev den, vattnade ur den, blandade ner den i pannkakssmeten och gräddade sedan på vanligt sätt. Rimmat sidfläsk (från en gård i närheten), rivna morötter och lingonsylt passade bra till.
Lite senare kokade jag kalops igen - även den på kött från en gård i närheten.
|
25 oktober 2014, 03:24 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Håller på att göra en pavlovatårta med sonen. Nu är marängbottnen färdiggräddad och står och svalnar långsamt i ugnen. Den skall dekoreras med spritsad grädde och färska bär (jordgubbar, hallon och jätteblåbär).
De överblivna gulorna tror jag att jag skall göra en hollandaise på imorgon.
Till middag ikväll blir det ugnsstekt regnbåge. Vad jag skall ha till den har jag inte riktigt bestämt mig för. Potatismos kanske? Eller bara kokt potatis, men det kanske blir lite trist...
|
15 november 2014, 17:08 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag kan inte heller riktigt bestämma mig för om jag skall ugnssteka regnbågen eller ugnskoka den under folie.
|
15 november 2014, 17:10 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Hur som helst måste jag vänta med fisken tills pavlovatårtan svalnat färdigt inne i ugnen. Träligt, för nu är jag hungrig, och att dekorera tårta tillsammans med hyperaktiv son medan jag har lågt blodsocker låter som ett recept på en smärre katastrof.
|
15 november 2014, 17:12 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Det bidde lätt panerade, fyllda (med purjo och citron och lite olivolja) och ugnsstekta regnbågar. Serveras med potatismos och syrad rödkål strax. Så här blev vår tårtbotten:
|
15 november 2014, 18:15 |
|
|
Incognita
Moderator
|
|
15 november 2014, 19:16 |
|
|