Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
De senaste dagarnas soundtrack (och bildtrack) måste nog bli följande:


När jag trodde att problemet kanske kunde vara löst fick jag istället plötsligt DromEds absolut roligaste felmeddelande:
Kod:
ASSERT: [ObjArray.h@106] Obj ID 1802331157 is our of range in cObjArray::operator[] (m_Bounds.min == -12000, m_Bounds.max == 6000)


Bild

Felmeddelandet innehåller inga som helst ledtrådar till vad som är fel och dessutom är det felstavat. ID-numret är så gott som slumpmässigt. Den här gången råkade jag dock hitta vad som orsakade det och lyckdes dessutom rätta till det :shock: så något måste ju uppenbarligen vara fel. :?

Inledande två fullständiga tester gav inga fel, så just nu är jag försiktigt optimistisk, men jag måste testa fler gånger innan jag kan vara säker och dessutom återstår det en del finlir och så lär jag väl testa lösningen i det gamla systemet också och fundera på vilket system jag ska välja; det gamla eller det nya.


5 november 2014, 17:41
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
De senaste dagarnas soundtrack (och bildtrack) måste nog bli följande:


Lägg märke till att den svartklädde i bakgrunden nogsamt undviker att kliva i skidspåret; det är RESPEKT!.

Hursomhelst: Problemet är löst och allt fungerar; typ 17-13 till mig. Imorgon ska jag pyssla med världens ände.


7 november 2014, 03:39
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Världens ände är klar (spelaren ramlar nu, bildligt talat, över kanten (jag simulerar ett slags undervattenströmmar som suger ner spelaren i havsdjupet om hen simmar för långt ut från land)) plus lite smågrejer och så har jag börjat ge klipporna substans. Jag har även flyttat allt närmare mitten.


8 november 2014, 10:45
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det som pågår just nu är att jag ger alla klippor korrekt substans, så att spelaren och NPC:erna krockar med dem på rätt sätt och så att NPC:erna inte försöker gå rakt igenom dem utan runt dem. Klippobjekten är inte direkt rätblock, men rätblock är det enda man har att tillgå i kollisionsväg (åtminstone i just det här fallet), så man får börja med ett stort rätblock för den ungefärliga formen och sedan lägga till flera mindre där klippan sticker ut och sedan finjustera allt tills kollisionen fungerar tillräckligt bra, vilket ungefär betyder att spelaren inte krockar med klippan för långt ifrån och att kameran aldrig kan hamna inne i klippan (vilket annars gör att hela klippan ser ut att försvinna). Jag har ungefär 60 klippobjekt att fixa, så det kommer ta lite tid. Ungefär två tredjedelar av dem ligger dock till på så sätt att deras kollisionsformer antagligen kan yxas till lite grövre, så där sparar jag eventuellt lite tid.

Dark är inte byggt för att hantera stora, öppna landskap, men stora, öppna landskap är just vad jag har till viss del.


12 november 2014, 18:44
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Folkbildarkeps på: "Kameran" är alltså det som spelaren ser världen igenom.


12 november 2014, 18:50
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Substansarbetet går i alla fall inte bakåt och för det mesta framåt.


13 november 2014, 08:06
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
De mesta är faktiskt på plats nu, men det återstår fortfarande att testa lite mer. De mest kritiska delarna verkar fungera tillräckligt bra, men jag har inte fullt ut testat alla övriga delar än. Övriga delar är alltså de mer grovt tillyxade barriärerna som det är mindre sannolikt att spelaren någonsin stöter på - även om det förstås fortfarande är fullt möjligt om spelaren verkligen vill - så där har jag nöjt mig med något som inte är helt optimalt (för att spara tid och energi), men som ändå ska fungera utan att se helt galet ut.


13 november 2014, 16:59
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Objektsskuggor från (den typen av ljus som i Dark definieras som) solljus påverkar tyvärr inte spelarens synlighet, så det måste man simulera, vilket är vad jag fokuserar på just nu. Det innebär en himla massa flyttande fram och tillbaka av ett växande antal "mörkerkällor" (ljus med negativ intensitet) för att skapa en hyfsad illusion av att spelarens synlighet följer en objektsskuggas konturer. Jag tar de mest kritiska delarna först och ser till att de fungerar, så får vi se senare hur mycket tid jag ägnar åt de delar som ligger så till att spelaren med lägre sannolikhet besöker dem (i det senare fallet behöver konturföljsamheten inte vara lika precis). Just nu tar det dessutom uppemot 7 minuter att processa allt ljus (och det tar (förstås) längre tid för varje mörkerkälla som läggs till), så det blir mycket väntetid.


14 november 2014, 20:18
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Sjuminutersträning:
Bild
http://well.blogs.nytimes.com/2013/05/09/the-scientific-7-minute-workout/?_r=0


14 november 2014, 20:47
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu ger jag alla träd riktiga skuggor och sedan ska jag ta de sista klipporna.


15 november 2014, 05:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron