Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Tråden för dumma frågor 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Incognita skrev:
Kanske kan vi alla enas om att begreppet "hudfärgat" är irriterande vagt?

Jag kan hålla med om att det är irriterande att det inte finns en formell definition av vilka färgtoner som ingår i begreppet, ja.

Incognita skrev:
Och det är ju ändå inte som att det är samma nyans som saluförs under det namnet. Därmed har det inte den exakta betydelse som nallen menar att det har.

Jag påstod inte att det är en enda specifik färg eller färgton som avses utan snarare en volym i färgkuben (eller färgkonen eller vilken metrik för färg man nu föredrar). Alla är inte heller överens om var gränserna för volymen går, men det finns så gott som säkert en kärna i den som de allra flesta av dem som använder begreppet "hudfärgad" i betydelsen "lite blekare än gris-skär" anser ingår i begreppet. (Phu, filosofmeningar gör mig matt)

Incognita skrev:
Det vore mycket tydligare och mer praktiskt OCH mindre laddat (om jag inte förbisett något) att ha ett antal olika hudfärger numrerade efter nyansen, och då kanske även i olika skalor beroende på om det är varma eller kalla toner.

Vilket jag gav exempel på tidigare - den alternativa beteckning jag gav exempel på tidigare var inte huggen ur luften utan är en färgspecifikation, som åtminstone på min skärm och i hastigheten såg ut att kunna passera som "hudfärgad".

Incognita skrev:
Jag tycker att det är vettigt att problematisera kring gamla invanda begrepp som vi använder oreflekterat men som bygger på vissa förgivettaganden som blir påtagliga för dem som inte passar in i förgivettagandena.

Jag skulle snarare vilja kalla det för sabotage - att krångla till saker i onödan och därmed ta uppmärksamhet, energi och tid från mer givande aktiviteter.


12 november 2013, 00:25
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Orange skrev:
Hur fan fixaar man någonting förutom att supa ner sig och glömmaallt?

Man kan (ibland) läsa en svår bok istället. I värsta fall i blåst och höstkyla på Saltholmen.


12 november 2013, 00:29
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Vem städar i kyrkan?
Är det Gud?

Det är alltid väldigt städat i de kyrkor jag besökt.


14 november 2014, 00:01
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Sover fiskar?


16 januari 2015, 18:50
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Ska kullan göra sitt konto inaktivt på detta forum? Jag loggar ändå aldrig in. :?:


25 januari 2015, 13:24
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Varför heter inte öron höron?
Vore rätt logisk utveckling av ordet.


26 januari 2015, 00:47
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Varför får jag alla korkade impulser när jag borde sova?


26 januari 2015, 01:29
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Kan någon bumpa den där mellanavdelningen ovanför denna innan kl.22.29 ikväll? Annars är det ett år sedan någon skrev där.

Edit: Den med Aspergerfrågor.


1 mars 2015, 22:07
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Jo.


1 mars 2015, 22:13
Medlem
Inlägg Re: Tråden för dumma frågor
Schueberird skrev:
Sover fiskar?

Ja.

Varför rider man inte på zebror?


5 juni 2015, 23:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 141 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron