Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det mesta av den slutliga flykten fungerar, förutom en grej som jag hållt på och tragglat med några dagar nu:
(observera att allt inte är utritat, eftersom pappret tog slut
)
Jag har testat allt möjligt nu och förenklat så mycket det går (bland annat hittade jag en slinga som gjorde att humansystemet hängde sig), men jag kan inte se var någonstans det går snett. Allt fungerar bra i optimal laboratoriemiljö, men så fort jag testar ute i verkligheten blir hela virrvarrsystemet instabilt; ibland fungerar allting perfekt och ibland lägger det av mitt i. Det kan vara någon sorts "race condition" där Dark vill en sak och mitt system en annan och "slumpen" avgör vem som hinner först. En lösning skulle kunna vara att tillfälligt stänga av (orsaken till) det som Dark vill göra, men eftersom jag inte vet vad det är, så måste jag testa en massa olika grejer och varje test tar ungefär 8 minuter att genomföra, vilket blir en del efter att man har testat en 10, 20 eller 100+ gånger.
Det hela handlar alltså, i korthet, om en NPC som ska skjuta en kärra (med rörlig last) framför sig genom diverse dörrar, luckor och andra passager plus kunna stänga dörrar och tända lampor etc samt en del annat som att lasta av samtidigt som spelaren ska kunna påverka det hela på olika sätt. Allt detta måste implementeras utanpå och parallellt med det som Dark vill göra med NPC:n. Ibland ställer sig NPC:n bara och fånglor rakt ut i luften och blir okontaktbar.
Som ni förstås alla kan se
så är det här någonstans som det går snett:
Jag har beslutat mig för att skippa ovanstående del, och ersätta den med ett enklare, automatiserat system där kärran förs till sin slutdestination på maskinell väg. Det blir mycket lättare att implementera och dessutom enklare att få till på ett snyggt sätt i och med att NPC:n då bara behöver vara med i början och slutet, vilket torde gå att få till. Dessutom förbättrar det NPC:ernas arbetsmiljö, vilket facket skulle uppskatta om det fanns ett sådant. Dessutom tog pappret slut, vilket gjorde att jag inte kunde rita ut hela systemet, så nu räddar jag även några bråkdelar av ett utrotningshotat träd i regnskogen. Mhm, den riktiga anledningen är inte alls att jag är trött och frustrerad eller så...