Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Oj:
Bild


29 oktober 2014, 06:29
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
96,97/131
445

Idag har jag framförallt hårdtestat och justerat den slutliga flykten från början till slut, men även byggt om lite och sparat en hel del celler. Hårdtestningen fortsätter senare idag.


31 oktober 2014, 05:46
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det mesta av den slutliga flykten fungerar, förutom en grej som jag hållt på och tragglat med några dagar nu:
Bild
(observera att allt inte är utritat, eftersom pappret tog slut :04: )

Jag har testat allt möjligt nu och förenklat så mycket det går (bland annat hittade jag en slinga som gjorde att humansystemet hängde sig), men jag kan inte se var någonstans det går snett. Allt fungerar bra i optimal laboratoriemiljö, men så fort jag testar ute i verkligheten blir hela virrvarrsystemet instabilt; ibland fungerar allting perfekt och ibland lägger det av mitt i. Det kan vara någon sorts "race condition" där Dark vill en sak och mitt system en annan och "slumpen" avgör vem som hinner först. En lösning skulle kunna vara att tillfälligt stänga av (orsaken till) det som Dark vill göra, men eftersom jag inte vet vad det är, så måste jag testa en massa olika grejer och varje test tar ungefär 8 minuter att genomföra, vilket blir en del efter att man har testat en 10, 20 eller 100+ gånger.

Det hela handlar alltså, i korthet, om en NPC som ska skjuta en kärra (med rörlig last) framför sig genom diverse dörrar, luckor och andra passager plus kunna stänga dörrar och tända lampor etc samt en del annat som att lasta av samtidigt som spelaren ska kunna påverka det hela på olika sätt. Allt detta måste implementeras utanpå och parallellt med det som Dark vill göra med NPC:n. Ibland ställer sig NPC:n bara och fånglor rakt ut i luften och blir okontaktbar.

Som ni förstås alla kan se :04: så är det här någonstans som det går snett:
Bild

Jag har beslutat mig för att skippa ovanstående del, och ersätta den med ett enklare, automatiserat system där kärran förs till sin slutdestination på maskinell väg. Det blir mycket lättare att implementera och dessutom enklare att få till på ett snyggt sätt i och med att NPC:n då bara behöver vara med i början och slutet, vilket torde gå att få till. Dessutom förbättrar det NPC:ernas arbetsmiljö, vilket facket skulle uppskatta om det fanns ett sådant. Dessutom tog pappret slut, vilket gjorde att jag inte kunde rita ut hela systemet, så nu räddar jag även några bråkdelar av ett utrotningshotat träd i regnskogen. Mhm, den riktiga anledningen är inte alls att jag är trött och frustrerad eller så... :04:


4 november 2014, 22:50
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Åh herregud!


4 november 2014, 23:16
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Tack, det var den reaktionen jag eftersökte. :04:


Senast redigerad av Schueberird 4 november 2014, 23:22, redigerad totalt 1 gång.



4 november 2014, 23:20
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Varsågod. :04:


4 november 2014, 23:22
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Det ser ut som en produktiv dag på jobbet. :mrgreen: bara att testa 67 varianter till så löser det sig kanske.


4 november 2014, 23:35
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Mhm. Det är dock inte fullt så rörigt som det kanske ser ut som på bilden; det är egentligen en sammanfogning av multipla kopior av ett och samma delsystem, men ibland med vissa variationer för att hantera dörrar och annat som dyker upp i kärrans väg. Mängden delsystem gör å ena sidan att saker kan gå fel multipla gånger. Även om jag lyckas hitta felet, så är det fortfarande för mycket som kan gå fel - och säkert en del som jag ännu inte råkat på, men som dyker upp när första problemet är löst (det är som ett klassiskt fall av att för varje löst problem, så dyker det upp två nya), så jag lägger ner och testar ett enklare system (jag har ju turen att inte vara tvungen att reda ut fanskapet utan kan välja att slänga bort det istället :mrgreen: ).


5 november 2014, 00:33
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu har jag byggt om systemet enligt plan, men problemet kvarstår (om än i enklare form), fast nu är det åtminstone enklare att felsöka och jag vet lite närmare var felet ligger efter lite mer testning. Med lite tur kan jag använda samma lösning till det gamla systemet också, vilket skulle kunna betyda att jag kan välja vilket system jag vill använda - om jag hittar någon lösning, vill säga.

I värsta fall får jag gå total Körperfresser on them sorry asses. Det verkar nämligen som att det fungerar om jag väntar en stund efter föregående event innan jag aktiverar det problematiska, så det tycks som att NPC:n "lugnar ner sig" efter ett tag, men tyvärr verkar det bestämmas av någon intern inställning som jag inte kommer åt, vilket betyder att jag måste antingen byta ut NPC:n mot en nästan exakt likadan kopia (typ Körperfresserstajl) eller nollställa den via ett litet tricks av fulhacksnatur. Nollställningen är bättre - om den fungerar, medan Körperfressermetoden alltid fungerar, men ger upphov till ett litet hopp mellan det att den gamla NPC:n tas bort och den nya läggs till.


5 november 2014, 06:50
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Ytterligare lite närmare lösningen.


5 november 2014, 16:02
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.