Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Hur får man DN att stava rätt?
Författare |
Meddelande |
Savanten Svante
Medlem
|
Hur får man DN att stava rätt?
Jag mailade artikelförfattaren för ett dygn sen, inget händer, idag hittar jag en "felanmäl sida." Då hamnar man på en sida där man ska ange namn och mail, för att sedan skriva in felet i en box med ETT teckens bredd. Jag kämpar och lyckas, och får ett ERROR som tack. Nån som vet nån bättre metod? Annars så är det ju jävligt bra att dom skriver om sånt! Artiklarna: http://www.dn.se/sthlm/livets-harda-skola-1.895331
|
24 juni 2009, 20:58 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Re: Hur får man DN att stava rätt?
Hm. Förstår din irritation, men man får väl koncentrera sig på att det är bra att de övht skriver om detta. Jag menar, jag gick ju igenom hela min skoltid utan att nån fattade vad det var frågan om (=asperger + depression) - och det var säkert samma för dig och många andra. Men visst f-n ska väl en journalist kunna stava... (Förresten, det är tryckfel i Tony Attwoods Den kompletta guiden..., i hela första kapitlet står det just aspberger högst upp på sidorna. )
|
24 juni 2009, 21:05 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
DET är fanimej skickligt!
|
24 juni 2009, 21:13 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Uhmm...får väl erkänna att jag höll på att smälla av. (Jag är alltså den där som skulle kunna ta med sig en krita i handväskan och i smyg rätta till felstavningen av cappuccino på kafeer på stan - språknörd, javisst )
|
24 juni 2009, 21:34 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
"Tack för din hjälp!
Vi kommer titta på ditt förslag till justering så fort vi får tid. Med vänliga hälsningar DN.se."
NU funkar deras formulär. Återstår att se om de fixar stavfelet.
/s - språknörd
|
25 juni 2009, 07:59 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
En kopp med byxor. A cup of chinos. Ja, vafan? Ska man skriva fel kan man lika bra ta i lite! /svatne - medvetet felstavad
|
25 juni 2009, 08:02 |
|
|
alfapetsmamma
Medlem
|
Jag är inte den som skulle kunna rätta i texter på stan, jag är den som gör det. Fast bara om ingen ser mig, jag vill ju inte bli tagen för skadegörelse bara för att jag ger efter för vissa perversioner... Och så säger jag till ibland också, som när jag gick in på ett fik och sa att det visserligen var roligt med stavningen Bakvärk, särskilt när bageriet/fiket låg vägg i vägg med dåvarande RFSL-diskot Hus1, men det kanske inte gav så mycket associationer till ätande utan snarare följderna av ätande. Fast jag sa det nog inte så. De tittade bara på mig som om de sett ett UFO, och inte Aspieforums UFO utan ett riktigt.
|
16 juli 2009, 22:06 |
|
|
alfapetsmamma
Medlem
|
Och på tal om DN och deras felskriverier, här är nåt som jag reagerade på häromdagen:
"Företagets mediegrupp bad tonåringen skriva en rapport om hans kompisars medievanor." Fast det hela handlar om tonåringens kompisar, inte nån annans kompisar.
och
"Det visade sig att katterna döljer ett högfrekvent läte i deras annars så mjuka spinnande". Nog skulle det låta mycket bättre med sitt än deras.
Gaaah! Att skriva direkt till tidningen verkar inte leda till så mycket har jag märkt tidigare. Fast jag skrev ändå nyligen till en där, om att de skrev om "jättedeprimerande patienter" i en artikel, fast det måste varit meningen att det skulle stå att patienterna var jättedeprimerade. Fick automatsvar om att journalisten var på semester, får se om jag får nåt svar senare. Jäjä, det är inte roligt att ha lasersyn för sånt och inte kunna bara skumma över det och rycka på axlarna.
|
16 juli 2009, 22:16 |
|
|
Folivora
Medlem
|
Ohh vad man får skratta i denna tråd, särskilt åt det där med "Bakvärken".
|
17 juli 2009, 19:17 |
|
|
alfapetsmamma
Medlem
|
Oh god! Jag var tvungen att googla Bakvärk, bara för det, och kolla!! http://www.infoom.se/mysite/index.php?s ... &user=5552
|
18 juli 2009, 01:07 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|