Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
Klistrar från Djurrättsalliansens Facebooksida:
https://sv-se.facebook.com/fordjurenstalan

Citera:
Sveriges sista chinchillafarm får djurförbud – Djurrättsalliansen tar hand om djuren!

243 chinchillor som fötts upp för att bli päls räddas nu från sitt lidande. Sveriges sista chinchillafarm ligger utanför Enköping och har varit verksam i 50 år. Djuren har levt i ett kombinerat uthus och garage, instängda i mycket små gallerburar utan bomaterial, ventilation eller ljusinsläpp. Varje år har hundratals chinchillor dödats där för att bli pälsdetaljer på kläder. Djurrättsalliansen har länge kämpat för att farmen ska stängas. Nu är segern ett faktum: Polisen har idag omhändertagit djuren och överlämnat dem till Djurrättsalliansen och farmen har stängts.

- Äntligen har Länsstyrelsen beslutat sig för att det får vara nog. Pälsdjursfarmer hör inte hemma i ett civiliserat samhälle. Djurrättsalliansen kommer nu att ta hand om chinchillorna för att placera ut dem i nya kärleksfulla hem, säger Daniel Rolke, talesperson för Djurrättsalliansen.

Kan du tänka dig att ta hand om någon av chinchillorna? Skicka ett mail till info@djurrattsalliansen.se!

Kostnaden för omplaceringen kommer att hamna på omkring 100 000 kronor. Gåvor för att hjälpa till att täcka detta tas tacksamt emot på vårt Plusgirokonto 42 54 11-6.


20 oktober 2014, 23:06
Medlem
Inlägg Re: F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
100 000:- för att rädda livet på en arme av blodtörstiga monster? :shock:
Dessa varelser bits.


21 oktober 2014, 22:33
Medlem
Inlägg Re: F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
Kan man äta chinchillor?


22 oktober 2014, 02:39
Medlem
Inlägg Re: F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
Schueberird skrev:
Kan man äta chinchillor?

Jo, det ska vara en delikatess lik marsvin.
I Anderna.

Så är det en faktisk delikatess eller fattiga människor i nöd som äter allt-tradition, är oklart.

Ufo: Jo, de bits visst. Fast inte om de är tama(-re) väl?
Jag tog hand om en för jättelänge sedan i någon sorts räddningssyfte (dum föregående familj som misskött den) och den hoppade efter mig och bet mig i smalbenen med sina jättetänder. Men den var nog störd på något sätt, dessutom ensamlevande och olycklig. De vill leva i flock osv.
...det här är en lång historia med ett tragiskt slut. Jag avslutar här. :04:


22 oktober 2014, 11:54
Medlem
Inlägg Re: F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
CodeRedAlert skrev:
(dum föregående familj som misskött den) och den hoppade efter mig och bet mig
Och nu har du chansen att skaffa 243 nya köttsår för endast 100 lakan. :04:


22 oktober 2014, 12:52
Medlem
Inlägg Re: F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
I teorin.
I praktiken ger jag andra möjligheten att...dra sitt strå till stacken. Genom att informera om saken. ;)

Allvarligt talat, vi bor för trångt för att kunna ta emot en flock med chinchillor. De kan ju bli uppemot 20år gamla också - ett enormt ansvar ju.


22 oktober 2014, 13:18
Medlem
Inlägg Re: F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
CodeRedAlert skrev:
Schueberird skrev:
Kan man äta chinchillor?

Jo, det ska vara en delikatess lik marsvin.
I Anderna.


Aha, intressant.

Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:
(dum föregående familj som misskött den) och den hoppade efter mig och bet mig
Och nu har du chansen att skaffa 243 nya köttsår för endast 100 lakan. :04:


Varför just 243? Jag föreställer mig CRA komma efter att ha skaffat den där flocken och bara "Haha, det blev bara 239 nya köttsår; lång näsa!". :04:


22 oktober 2014, 13:47
Moderator
Inlägg Re: F.d. pälsfarmschinchillor söker nya hem
Alla chinchillor har blivit placerade nu. Ett av mina boendestöd (eller en av vikarierna, snarare) skall ta hand om två.


22 oktober 2014, 20:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron