Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Hmm, det var väldigt länge sedan jag läste Liftarens guide till galaxen, men jag googlade fram något om neurotiska elevatorer!?


2 oktober 2014, 00:04
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Sedan senast har jag byggt en enkel färja, skrivit ett nytt skript till en maskin, fortsatt med vagnkörningen, justerat terrängen och ljussättningen plus lite annat, fixat en lite spooky specialeffekt och lagt till ljud till vagnen.


3 oktober 2014, 04:48
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Korrekt. Hissarna, jag har för mig att det var i THHGTTG-skrapan, drabbades av existentiella funderingar, fastnade i grubblerier nere i källaren och ville försöka röra sig i sidled.


5 oktober 2014, 14:24
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Aha. Haha. Jo, det påminner till viss del om min kärra - som tvingas vara en hiss, fast den egentligen är något annat. Apropå det, så har jag funderat en del på om det skulle gå att befria den och jag kommer troligen, förr eller senare, experimentera lite med det. Det är dock en hel del specialfall, i form av olika sorters objekt som kan vara i vägen, som måste hanteras. Terräng, å andra sidan, kan tänkas vara relativt enkelt att analysera.


5 oktober 2014, 15:12
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag håller ju på att läsa den där serien för min son nu, och jag mindes inte några hissar med existentiella grubblerier förrän det explicitgjordes här. Däremot minns jag irriterande artiga och lismande hissar som fann nöje i att serva sina kunder.


5 oktober 2014, 16:23
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
94,5/125
709

Arbetet med den slutliga flykten går framåt, bit för bit.


9 oktober 2014, 22:00
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
95,8/125
158

Arbetet med den slutliga flykten går framåt, bit för bit, bonus för bonus, specialeffekt för specialeffekt.


21 oktober 2014, 01:20
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag gjorde jag en rätt kul bonusgrej med två vakter som tävlar mot varandra. För tillfället är det, mer eller mindre, helt slumpmässigt vem som vinner, men jag funderar på att låta vakterna påverkas mer av varandra så att om det ser ut att gå bättre för den ena, så är det större sannolikhet att den andra skärper till sig eller så att den som det går bäst för blir nonchalant och klantar sig med större sannolikhet etc... Det skulle dock kräva mer kod förstås, så det får nog bero tills vidare medan jag ägnar mig åt viktigare saker.

Jag har även testat några "text till tal"-applikationer som jag ska använda för att skapa tillfälliga röster (så kallade "platshållare") till mina dialoger (det är lättare att testa allt med rösterna på plats).


22 oktober 2014, 03:59
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
95,85/125
301

Jag kan inte avslöja alltför mycket detaljer utan att spoliera för den som eventuellt kommer spela när allt är klart, men jag har fått klart massor på sistone och fått in en hel del gameplay. Det har ganska länge varit lite småkaos, men nu börjar saker och ting falla på plats, helheten ta form och saker som jag aldrig riktigt varit nöjd med lösa mig. Jag måste säga att jag är nöjd med utvecklingen.

Bland annat har jag:
* reducerat cellantalet igen genom att ta bort en del av de dodekaedrar som inte absolut behövs, vilket gjorde att jag kunde bygga det speciella tak utan vilket byggnaden inte alls hade varit densamma,
* löst ett problem med de tävlande vakterna som gjorde att de skrämde upp sig själva,
* skrivit och lagt in en dialog (med tillfälliga, syntetiska röster) mellan två vakter plus två alternativa dialoger varav en väljs utifrån tidigare händelser,
* skrivit ny kod för de tävlande vakterna som gör att de beter sig lite mer naturtroget,
* (i princip) byggt klart ö nummer 2, som i och för sig är ganska liten, men det var ändå en del att göra där (fast jag har fuskat litegrann och stängt av köket och matkällaren för att spara celler, men jag kanske fixar det senare om möjlighet ges),
* lagt in fler flyktalternativ som dessutom är olika på olika svårighetsgrader,
* byggt klart transporten mellan öarna inklusive allt behövligt maskineri (plus en bonusgrej som jag är riktigt nöjd med),
* troligen kommit på hur jag ska lösa problemet med världens ände på ett snyggare/bättre sätt,
* förberett för en grej som ytterligare ska uppmuntra spelaren till att "verka i det dolda",
* byggt om Incognitas beställda specialeffekt (genom att bland annat skriva ett nytt skript) och fått bort det fulhack som gjorde att abstrakta och konkreta objekt blandades i en miljö där enbart abstrakta objekt rekommenderas (om till exempel ett abstrakt objekt (som i grunden är statiskt) innehåller referenser till ett konkret objekt (som är dynamiskt), då påverkas det abstrakta objektet (som är statiskt även om det ibland tillfälligt kan låtsas vara dynamiskt) om det konkreta objektet tas bort, vilket inte bara är osnyggt utan också försvårar för utvecklaren (det vill säga mig)) och i värsta fall har oförutsägbara och svårspårade följder,
* etc...


25 oktober 2014, 02:28
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
95,97/125
235

Nu återstår bara ungefär 4 av 29 delar av den slutliga flykten.


29 oktober 2014, 05:05
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.