Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Hur skall man tillaga jordmandel? Jag trodde nästan att tänderna skulle gå sönder.

6 september 2014, 22:29
Medlem
Inlägg Han kom inridande i lång kalops!
Hur gick det med jordmandeln? Och tänderna?

Idag blev det skånsk kalops igen, fast jag lade till en halv kålrot plus en palsternacka, så det kanske inte räknas som äkta skånsk kalops - och så ersatte jag HP-såsen med tomatpuré, worcestershiresås och russin (efter att ha läst på vad HP-sås görs på), eftersom jag ingen HP-sås hade att tillgå.

18 september 2014, 00:25
Medlem
Tidigare blev det lite korsbefruktning i form av japanskt sjögräs, lingonsylt, kokt potatis och stekt kycklingfilé, varav det senare även ingick i en annan middag tillsammans med större korn av bulgur och broccoli samt till efterrätt tunna pannkakor med vaniljglass, salmbärssylt och lite lönnsirap, varav det senare är en ny, men mycket trevlig bekantskap. Jag minns att jag prövade lönnsirap en gång för längesedan och då gillade jag det inte, men nu är det helt underbart gott, så antingen har sirapen ändrat karaktär eller så har jag gjort det.

18 september 2014, 00:31
Moderator
Man skall ju inte gråta över spilld mjölk, men häromnatten tyckte jag ändå rätt synd om mig själv när jag spillt den över min egenhändigt och mödosamt hopsamlade, rensade och torkade svamp. Hur som helst torkade jag av svampen och ställde in den i kylen för att tillaga den nästa dag, och det blev riktigt delikat. Det stämmer faktiskt som jag läste på nätet: sandsopp utvecklar mer arom när man torkat den.

18 september 2014, 09:18
Medlem
Jag trodde att du skulle skriva något i stil med "det stämmer att mjölkmarinerad sandsopp blir godare", men, tji, det gjorde du inte - fast erkänn att det hade varit kul och ett slags ödets positiva ironi.

18 september 2014, 14:37
Medlem
Idag ska jag fortsätta med "marinerat nötkött med tomater, vin och kryddor" eller "Bœuf à la Niçoise" som den också kallas. Köttet har marinerat över natten i en marinad som kokades ihop igårkväll och idag ska grytan kokas och sedan stå till imorgon.

28 september 2014, 21:28
Moderator
Schueberird skrev:
Jag trodde att du skulle skriva något i stil med "det stämmer att mjölkmarinerad sandsopp blir godare", men, tji, det gjorde du inte - fast erkänn att det hade varit kul och ett slags ödets positiva ironi.

Det är ju faktiskt möjligt att mjölken bidrog till aromen. Jag har inte haft tillfälle att jämföra med omarinerad torkad sandsopp. ;)

28 september 2014, 21:34
Moderator
Här vankas det fransk mandelforell med kokt potatis och citronklyftor. Dock fanns inte små portionsstora regnbågar, så det blir en större i ugn, så därmed är det väl egentligen inte forell, eftersom det namnet tydligen har mer med storleken än med arten att göra, typ... Eftersom det var ett ganska rejält huvud med och en del fenor, passar jag på att göra en fond på dem. Fonden kommer jag att reda av till en sås. Det passar väl egentligen inte helt klockrent till mandelpaneringen, men det tänker jag inte låtsas om.

Imorgon skall sonen och jag laga till en festmåltid som han har planerat. Det blir tomatsoppa med krutonger, tian som i Mougins (någonting pajliknande fast utan pajdeg, med bl.a. Zucchini och västerbottenpaj, inspirerat av det provensalska kökets lådor), och oliver och ostkuber med sallad på tandpetare.

Till förrätt har sonen nu suttit och smaskat i sig en inlags strömming som han tjatade till sig i affären (jag hade inte råd med hummern).

3 oktober 2014, 18:13
Moderator
Så blev kvällens mat:
Bild

3 oktober 2014, 18:30
Medlem
Ser rätt så gott ut.

Vi åt kantarell- och blek taggsvampspaj ikväll. Kantarellerna kom inte riktigt till sin rätt i pajen men det var otroligt gott ändå. Nu har vi höstkantarellerna kvar. Det ska tydligen bli en soppa av dem.

3 oktober 2014, 21:40
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.