Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
91/120
261

Idag har jag löst ett problem med att partikeleffekter ibland inte renderas (Dark har den egenheten att inte visa dem när en tillräckligt stor del av dem hamnar utanför synfältet, vilket alltså gör att saker som ska synas inte alltid gör det) genom att justera skriptet, sparat en del celler genom att, tekniskt sett, förenkla delar av kloakerna (vilket samtidigt kopplade ihop delar på ett intressant sätt), byggt en väldigt enkel kärra och städat "att göra"-listan litegrann.


25 september 2014, 04:59
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
91/120
774

Idag har jag jobbat med att få ner cellantalet igen, vilket gick riktigt bra.


26 september 2014, 04:23
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
91,1/120
787

Idag har jag föreberett mig för EAX-inställningarna (varje ruumbrasch(-grupp) ska få en inställning som talar om vilken typ av rum det är och hur ljudet låter i det (grotta, stor sal, utomhus, badrum, etc...)), men framförallt har jag byggt om en grej som jag kom på med att inte vara helt klar. I och med detta finns det nu ett rum i vilket spelaren kan låsa in sig utan att kunna ta sig ut igen, vilket gör att spelaren måste börja om från ett tidigare sparat läge - eller börja om helt från början om sparade lägen saknas (eller om spelaren klantar sig fullständigt och sparar inne i det stängda rummet). Jag funderar på att lägga in ett påskägg för att lösa problemet. Det krävs viss ansträngning att stänga in sig i nämnda rum och den som gör det anar troligen att det är en dålig idé och kan tyckas få skylla sig själv, men det kan ändå vara juste att låta hen kunna komma ut igen - åtminstone första gången det sker.


27 september 2014, 00:10
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
91,6/122
836

Idag har jag ägnat mig åt EAX-inställningarna, rensat bland ljudklossarna och fixat lite smådetaljer här och där.


27 september 2014, 20:43
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
92/122
836

EAX-inställningarna är klara för tillfället, men kanske behöver finjusteras senare.


28 september 2014, 00:54
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag mestadels testat en enklare variant av den slutliga flykten som ska ge spelaren mer kontroll, minska risken för strul och förhoppningsvis avsluta den slutliga flykten en gång för alla. Den ligger mer inom ramarna för vad Dark egentligen klarar av.


30 september 2014, 05:49
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Haha, jag vet hur jag ska lösa det hela nu:
Först hade jag tänkt ha en bemannad båt som spelaren kan kalla på, men det krävs en hel del tricksande för att få besättningen att röra sig dels på båten och dels mellan båten och land plus att det passiviserar spelaren. Sedan tänkte jag komplettera båten med en linbana för varutransporter till och från ön, vilket skulle ge spelaren mer kontroll och vara hyfsat enkelt att implementera, men det skulle krävas en del extra byggande med bland annat torn i vattnet för att hålla vajern uppe, vilket ur fiktiv synvinkel kändes lite väl överambitiöst och dessutom skulle vajern utgöra en onödig säkerhetsrisk samt att det ju redan finns ett fullgott transportmedium, nämligen vattnet. Lösningen blir att kombinera dem båda genom att ersätta den bemannade båten med en obemannad, vinschdriven färja som spelaren kan kalla på och sedan kontrollera själv. Detta ger en hel del extra valmöjligheter och variation med fler möjliga scenarion och, som sagt, mer kontroll för spelaren plus en del roliga detaljer som jag tills vidare låter vara hemliga. Den bemannade båten flyttas antingen till en annan del eller helt ur bild beroende på cellantalet.

Den motsatta hamnen kommer dessutom spela en större roll i handlingen med ett extra deluppdrag.


30 september 2014, 10:59
Moderator
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Kul! :)


30 september 2014, 18:53
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
^sjo. :)

93,1/122
777

Idag har jag börjat implementera det hela. Spelaren kan nu kontrollera min enkla vagn (som jag byggde tidigare), men än så länge bara längs en given rutt, vilket dock kan få duga (tills vidare).

Jag skulle vilja låta spelaren köra runt med vagnen lite hursomhelst, men det skulle kräva en del ny skriptkod för att hantera sådant som Darks fysikmotor inte har någon hanterare för (som till exempel kollisioner mellan vagnen (som, tekniskt sett, är en hiss) och andra objekt, gropar i marken, stängda dörrar, massiv terräng, hissar etc...), så vi får se hur det blir med den saken. Jag har några idéer för hur det skulle kunna gå till, men några grejer kan bli rätt tricksiga - fast det skulle vara värt det om jag lyckades, så jag ska hålla det i fortsatt åtanke.


30 september 2014, 22:28
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
[...] vagnen (som, tekniskt sett, är en hiss) [...]

Det påminner osökt om hissarna i Liftarens Guide till Galaxen-skrapan :ugeek:


1 oktober 2014, 20:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron