Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Chilifundering 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Chilifundering
Svärsonen har snöat in på att odla chili och jag fick en liten påse med en mix av olika chilisorter.
Nu verkar han ha Capsaicin som specialintresse, och det låter väldigt starkt när han berättar att vissa av sorterna används som bottenfärg till fiskebåtar.
Men nu gjorde jag en liten gryta på köttfärs och fyra olika chilifrukter, men den var inte ett dugg stark.

Vet någon varför styrkan försvinner?

23 september 2014, 21:49
Medlem
Inlägg Re: Chilifundering
Chilihead-fundering. Var ÄR chilihead?

25 september 2014, 06:18
Medlem
Chilehead är lite under isen så reaktionerna är lite långsamma.
Jag har också hört om det med båtfärgerna och tydligen gillar inte de där djuren som sätter sig fast på båtar capsaicin.
Vad gäller hur stark maten blir beror på några saker
Styrkan på chilin är självklart avgörande. De som man kan köpa på ICA kan variera en hel del från väldigt mild till ganska stark.
Fett o proteiner kan också mildra upplevelsen av styrkan.
Det troliga är att du har haft ganska milda frukter.
När jag är osäker på styrkan på frukten brukar jag skära av stjälkfästet och känna med tungspetsen lite försiktigt på fröfästet. Det är den starkaste delen.

25 september 2014, 23:56
Medlem
Chili må vara hett, men det smälter inte is. Hoppas du har det bra, chiliskallen!

26 september 2014, 08:23
Medlem
Men jag älskar ju fet mat, går det inte kombinera med chili? :03:
De var sannerligen inte milda, att ta en liten bit av frukterna i munnen brände till rejält, jag trodde inte grytan skulle gå att äta för någon annan i familjen. Istället fick jag en gryta vars starkaste krydda var kinesisk soya. :01:

Finns det någon olja/fett som inte förstör hettan?

chilehead skrev:
Chilehead är lite under isen...
ajdå, jag hoppas det inte är något allvarligt.

27 september 2014, 00:55
Medlem
Visst går de att använda chili till fet mat men som sagt fett lindrar hettan men det tar inte bort det. Vad som hände med din mat vet jag faktiskt inte, låter skumt för det är ju inget som försvinner bara.

"Under isen" inget allvarligt bara jätteseg i skallen.

28 september 2014, 22:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.