Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
val som i schlagerfestivalen? 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg val som i schlagerfestivalen?
Det är mycket diskussioner nu om funktionsröstande/stödröstande/taktikröstande... Någon föreslog att man skulle kunna rösta som i schlagerfestivalen, med olika hög poäng på olika partier. Det kanske var ett skämt bara, minns inte riktigt, men jag funderar vilka implikationer det skulle få för demokratin om valet faktiskt fungerade så. Vad tror ni?

14 september 2014, 17:03
Medlem
Inlägg Re: val som i schlagerfestivalen?
En gissning är det skulle bli lättare att avsätta en sittande regering i och med att man förutom att rösta på sitt favoritparti också skulle kunna stöd- eller taktikrösta på andra partier.

14 september 2014, 19:16
Medlem
Folk skulle kanske också vara benägnare att taktikrösta, eftersom de inte skulle behöva lägga allt krut på ett enda kort.

14 september 2014, 19:26
Moderator
Även de som vill behålla sittande regering får ju rösta på fler partier, så jag är inte så säker på att det skulle bli lättare att byta.

Kanske skulle valresultatet bli mer beroende av de olika väljargruppernas olika förmågor att tänka strategiskt...?

Kanske skulle Kalle Anka-partiet komma in i riksdagen för att folk hellre ville ge sina lägre poäng till dem än till någon mer hotande rival?

14 september 2014, 19:31
Medlem
Incognita skrev:
Även de som vill behålla sittande regering får ju rösta på fler partier, så jag är inte så säker på att det skulle bli lättare att byta.

Ja, jo, det är sant. Å andra sidan kanske viljan att förändra underskattas och överlag är större än viljan att konservera - fast det har ju i och för sig inte med röstmetoden att göra. Då vore det kanske inte så stor skillnad, förutom att småpartierna kan tänkas få lättare att sitta kvar.

Incognita skrev:
Kanske skulle Kalle Anka-partiet komma in i riksdagen för att folk hellre ville ge sina lägre poäng till dem än till någon mer hotande rival?

Då får vi "gratis alkohol till folket samt bredare trottoarer", enligt Wikipedia.

14 september 2014, 20:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.