Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Hur sköter man en Lummer? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hur sköter man en Lummer?
Var ute i skogen och hittade en otroligt vacker växt som jag naturligtvis slet upp och tryckte ner i en kruka här hemma.
Mina efterforskningar lutar åt att det är en Lummer.

Hur tar jag på bästa vis hand om den?


28 augusti 2014, 23:40
Medlem
Inlägg Re: Hur sköter man en Lummer?
Sandblandad jord och pensla med fil?

Nej, jag vet inte.


28 augusti 2014, 23:46
Medlem
Inlägg Re: Hur sköter man en Lummer?
Du kanske kan börja med att kolla hur den växte ute i det fria och försöka återskapa samma förhållanden inne!?


29 augusti 2014, 15:25
Medlem
Inlägg Re: Hur sköter man en Lummer?
Med tanke på att den är fridlyst, förresten, så är väl bästa sättet att sköta om den på att låta den växa kvar ute i naturen. :10:


29 augusti 2014, 15:29
Medlem
Inlägg Re: Hur sköter man en Lummer?
Schueberird skrev:
Du kanske kan börja med att kolla hur den växte ute i det fria och försöka återskapa samma förhållanden inne!?
Svårt att slänga dem på en berghäll inomhus.

Schueberird skrev:
Med tanke på att den är fridlyst, förresten, så är väl bästa sättet att sköta om den på att låta den växa kvar ute i naturen. :10:
Där ser man, vilken tur att jag inte kände till det. Desto viktigare att lyckas med den, så man inte frestas att plocka hem mer.


29 augusti 2014, 22:09
Medlem
Inlägg Re: Hur sköter man en Lummer?
Ufo skrev:
Svårt att slänga dem på en berghäll inomhus.


Var det skuggigt eller soligt?

Växte den i en skreva med jord eller utan jord?
Om det var utan jord kan man tänka sig att det samlas vatten i den vid regn, så du kanske ska pröva att låta den växa direkt i vatten, men inte så mycket åt gången (lika mycket som det kan tänkas ha samlats i skrevan den växte i)!?

Växte det mossa (eller liknande växter som kan tänkas dra åt sig fukt och dela med sig av den) omkring lummern?

Såg den ut att må bra?
I så fall, vattna lika ofta som det regnat på sistone!?

Inte för att jag vet ett skvatt om lumrar (förutom att de är fridlysta); jag försöker bara resonera mig fram till ett svar.


29 augusti 2014, 23:13
Medlem
Inlägg Re: Hur sköter man en Lummer?
Om du är fräck kan du höra av dig anonymt till P1:s trädgårdsprogram, Odla med P1, fast jag tvivlar på att du får det svar du vill ha. ;)


29 augusti 2014, 23:19
Medlem
Inlägg Re: Hur sköter man en Lummer?
Schueberird skrev:
Ufo skrev:
Svårt att slänga dem på en berghäll inomhus.


Var det skuggigt eller soligt?

Växte den i en skreva med jord eller utan jord?
Om det var utan jord kan man tänka sig att det samlas vatten i den vid regn, så du kanske ska pröva att låta den växa direkt i vatten, men inte så mycket åt gången (lika mycket som det kan tänkas ha samlats i skrevan den växte i)!?

Växte det mossa (eller liknande växter som kan tänkas dra åt sig fukt och dela med sig av den) omkring lummern?

Såg den ut att må bra?
I så fall, vattna lika ofta som det regnat på sistone!?

Inte för att jag vet ett skvatt om lumrar (förutom att de är fridlysta); jag försöker bara resonera mig fram till ett svar.
Den växte uppe på en berghäll tillsammans med "vitmossa" som egentligen är renlav och en grön mossa som heter vitmossa samt islandslav.
Så jag antog att den trivs i fuktig miljö och planterades i en blandning av såjord och mossa.
Schueberird skrev:
du är fräck
Jag vet :mrgreen:


29 augusti 2014, 23:33
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron