Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Välkommen 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Välkommen
Jaha... en del av ovanstående ser inte så lockande ut för mig.

Självklart ska forat vara låst, som jag ser det är till för oss som är aktiva i det, inte för utomstående.
Jag hoppas på ett forum som är som en virtuell-vänkrets, med både bredd och djup och "högt i tak". Ett forum för AS-personer men inte enbart om AS, kort sagt ett flashback för och av Aspergare för att återknyta till en aktuell tråd på det andra forat.

26 april 2009, 13:43
Medlem
ThigerEye skrev:
En tanke slog mig (gjorde inte ont ;) ) nu spontant:
Vad sägs om att göra grupper typ; Aspie, Förälder, Personal eller liknande så man vet vilken koppling varje medlem har till AS?

Jag tycker inte det ska vara öppet för personal och föräldrar. Bara aspergare skulle vara skönt.

26 april 2009, 13:52
Medlem
Ett ställe för specialintressen måste vi ha också! *anser* och MINST en kundvagnstråd!

26 april 2009, 15:29
Site Admin
Om man delar upp forumet i tre kategorier
1:Regler etc..
Här presenterar vi vad det är för forum och ett ev regelverk.(Öppet för allmänheten)
Synpunkter(Endast medlemmar)
2:Allt om asperger
Här har vi några avdelningar som berör oss. (Endast medlemmar)
Vill ha mer input här
3:Övrigt
Här kan vi ha en avdelning för blandade diskussioner(Öppen för allmänheten)
Kundvagsavdelning(Öppen för allmänheten)

Hur skulle det fungera tror ni?

26 april 2009, 15:35
Medlem
Citera:
Om man delar upp forumet i tre kategorier

Det tycker jag låter bra!

Och trots att jag är förälder också så tycker jag inte att forumet ska vara öppet för föräldrar, det skulle göra det mindre aspie-intressant så att säga :). Som förälder har man så många funderingar som egentligen inte alls har med asperger att göra.

I övrigt skulle jag vilja ge luft åt vad jag känner inför asperger-forums förändringar. Det är egentligen inte förändringarna som sådana som får mig att känna det jag gör. Jag brukar inte vara paranoid, men det där plötsliga uppdykandet av listägare som styr och ställer och förändrar, påminner alltför mycket om sånt jag sett IRL. Tex vid politikerbyte i kommunen och plötsliga omdirigeringar av pengar och dyl. Faktum är att jag inte kan låta bli att känna att det hela luktar troll mellan varven. Jag har väl fel, men det känns inte alls bra....

Sanna

26 april 2009, 16:27
Medlem
Efter att ha läst igenom lite (speciellt svaren på mitt första inlägg) så måste jag bara säga att ett forum enbart för oss som faktiskt har asperger själva nog skulle vara det bästa :D
Inte för att stänga ute någon utan för att skapa något jag inte sett någon annanstanns.

Forum för anhöriga o.dyl. finns redan, låt gärna detta bli ett forum enbart för oss själva.
Det skulle juh dessutom (kanske?) påverka storleken och hålla det lite mer hanterbart och trivsamt.

Vet som vanligt inte hur jag ska förklara mig dock :P

26 april 2009, 17:09
Medlem
Ett förslag:

Jag tror att vissa "allmänna" diskussioner om Asperger kan vara till nytta även för utomstående, tex. där man kan tipsa om intressanta tidningsartiklar, föreläsningar, tv-program etc: En slags sida "utåt" som kanske dessutom lockar till sig nya medlemmar och som snarare är till för information än diskussion. Däremot är det bra om mer känsliga ämnen ligger i ett låst forum.

Ett till förslag: Jag tycker inte att man ska säga att det bara är till för personer med Asperger. Risken finns att folk tolkar det bokstavligt ;) Tex. personer som inte är säkra på att de har Asperger kanske inte känner sig välkomna då, eller personer som "bara" har en annan NPF-diagnos men med starka aspergerdrag som känner sig "hemma" bland aspisar.

Man kanske kunde formulera det i stil med:

"Detta forum är i första hand till för oss som har Aspergers syndrom eller tror att du har Aspergers syndrom, oavsett om man har en diagnos eller ej. Även de som har någon annan neuropsykiatrisk diagnos och kanske har drag av Aspergers syndrom är välkomna, och naturligtvis även om de som har någon annan autismspektrumdiagnos.

Personer som inte har egna erfarenheter av Asperger/Aspergerliknande tillstånd (?) ombeds respektera att detta forum framförallt är till för oss som har det. Neurotyper med intresse för aspergerfrågor är välkomna att delta i diskussioner i den öppna avdelningen, men inte mer."

Bara ett förslag :)

26 april 2009, 17:32
Medlem
Helst ser jag att hela forumet är låst. Men jag tycker i alla fall att det är viktigt att ha en avdelning om AS som är endast för medlemmar. Jag känner mig otrygg att skriva om vissa saker på öppna forum av rädsla för att "fel" personer ska läsa det. Det finns redan andra forum som är öppna, som innehåller information för de nyfikna, eller föräldrar mfl.

Jag tycker bara att det ska vara avsett för personer som själva har AS, eller drag av AS - med eller utan diagnos. Ej för föräldrar mfl. Som ovan, det finns andra forum de kan ställa sina frågor på...

26 april 2009, 18:16
Medlem
Lycka till att skapa ett nytt forum. Speciellt om det inte ska bestå av inlägg ifrån FA-tanter och doktorer som föreläser för oss hur vi är och ska botas. :)

27 april 2009, 09:59
Medlem
trollhare skrev:
Jag tycker inte att man ska säga att det bara är till för personer med Asperger. Risken finns att folk tolkar det bokstavligt ;) Tex. personer som inte är säkra på att de har Asperger kanske inte känner sig välkomna då, eller personer som "bara" har en annan NPF-diagnos men med starka aspergerdrag som känner sig "hemma" bland aspisar.

Håller med om detta, lite smått i alla fall. Har inte någon diagnos, än, men utredning är på gång och många människor i min omgivning (människor som har asperger/som har syskon med asperger/som har vänner med diagnosen) är övertygade om att jag är aspie. Min psykiater tror det också.

Gick med trots avsaknad av papper på det hela, därför att jag tror att det är en bra grej. Gillar forumet så långt och är helt kär i pi-loggan.

23 juni 2009, 00:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.