Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag framförallt importerat en mask-NPC från System Shock 2, vilket tog ett tag: Alla relaterade modeller, ljudfiler, texturer, ljudschemafiler och säkert en del annat också, som jag förträngt, måste först identifieras, hittas och kopieras till rätt folder, ljudschemafilerna måste anpassas till Thief och strukturen justeras, maskens alla inställningar i DromEd måste föras över och ibland ersättas av andra (System Shock 2 och Thief använder använder i grunden samma spelmotor, men med en hel del skillnader förstås, eftersom det är helt olika typer av spel (vissa inställningar som finns i SS2 saknas i Thief och tvärtom)), men nu fungerar mina lånade maskar. Just nu håller jag på med en bonusgrej med maskarna som huvudkaraktärer och den är inte helt klar än, men nu måste jag ta en paus och sköta hushållet ett par timmar framöver.


27 juli 2014, 21:21
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Vid sidan av lade jag även till några värdeföremål och fixade så att mina jordfuktsövergångstexturer ger ifrån sig ljud när de betrampas (vlket jag glömde tidigare).


27 juli 2014, 21:23
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Idag har jag gjort klart det mesta av maskbonusen förutom att basketbollen ska sluta vara en basketboll. Jag var inte helt nöjd med maskens beteendemönster, så jag skrev ett skript för att bättre kunna styra det, men det är inte helt klart än - eller, rättare sagt, skriptet är väl egentligen klart, men jag vill helst kunna identifiera maskens framdel/huvud, men det kräver nog att jag explicit markerar huvudet med en liten, för masken och ändamålet skräddarsydd, hatt.


29 juli 2014, 04:24
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Sådärja, den lilla hatten är på plats, maskskriptet är klart och allt tycks fungera. Masken är förresten egentligen en - i min version - vattenlevande orm/snok/jättemask (i SS2 är den något slags cybernetisk maskvarelse) och hatten blev ett faktiskt huvud. Det som återstår nu är att masken ska få en artfrände på ett specifikt annat ställe (och kanske även på andra ställen i största allmänhet).


29 juli 2014, 12:39
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
...och så har jag reducerat antalet celler igen genom att ersätta terrängmöbler med objektsditon.


29 juli 2014, 13:37
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
63/117
1197 celler till godo

Igår byggde jag om litegrann nere i kloakerna för jag ville testa en grej och det blev riktigt bra med ökad variation, roligare maskiner och dessutom reducerades antalet celler avsevärt. Jag ersatte även fler terrängdetaljer med objekt, vilket ytterligare reducerade cellantalet. Dessutom förtydligade jag ett viktigt, logiskt pussel och förberedde för en effekt som jag ska börja experimentera med senare.

Idag har jag:
  • lagt in ledljus i ventilationsrören,
  • utökat ventilationssystemet lite, lagt till en extra ventilationslucka och justerat några detaljer,
  • skrivit ett nytt skript som fungerar som XOR-grind för att kunna förenkla diverse trappbelysning och reducera antalet objekt (utan XOR-grind måste man bygga den av OCH- och OR-grindar samt inverterare plus att man måste ställa in lämpliga startvärden, vilket kräver lite trixande, medan man med en XOR-grind slipper allt det där),
  • byggt om existerande trappljussystem (med hjälp av den nya XOR-grinden) och byggt klart de som saknades (och vilka jag en gång skjöt upp, eftersom det var typiskt stansarbete (med den nya XOR-grinden gick det däremot synnerligen geschwint)),
  • fixat så att en av vakterna kan tända ljuset vid behov (om än bara inom ett litet område, men jag kanske utökar det senare),
  • ljuslagt skjutbanan och justerat måltavlorna litegrann,
  • ersatt fler terrängdetaljer med objekt,
  • experimenterat lite,
  • snyggat till några detaljer i kloakerna,
  • börjat planera en effekt, som jag kanske ska experimentera lite med innan jag går och lägger mig.


1 augusti 2014, 01:51
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
63/117
1284 celler till godo

Idag har jag placerat ut alla jättemaskar, gjort klart en av maskbonusarna och återigen reducerat antalet celler. Det som återstår (innan hela maskapparaten är klar) är en liten finjustering och den andra maskbonusen, vilken behöver några nya skript för att fungera som planerat.

Jag brottas även med en grej som inte fungerar, fast den typ "borde" fungera, så det måste också lösas på något sätt (en av maskarna måste hindras från att ta sig in i ett visst rum och det är vanligtvis en enkel sak, men av någon anledning fungerar den vanliga metoden inte på just maskarna).


12 augusti 2014, 16:54
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
63/117
1300 celler till godo

Finjusteringen är klar. Jag snyggade till piratpusslet, vilket resulterade i några extra celler, men jag ersatte även några bjälkar med objekt, så i slutändan sparade jag några celler igen. Jag löste även problemet med det förbjudna rummet; det fungerar, men jag är inte helt nöjd, så jag ska fundera på det medan jag ägnar mig åt annat. Imorgon ska jag koda lite och förhoppningsvis kunna avsluta maskmockafjösen och gå vidare till nästa punkt.


12 augusti 2014, 23:03
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
63,7/117
1220 celler till godo

Alla nya maskbonusskript är klara och fungerar - fast jag har nå't skumt fel som dyker upp ibland, så det måste synas lite noggrannare och så behöver jag troligen uppdatera fejkvattenskriptet för att det ska fungera ihop med maskskripten. Jag upptäckte även att jag optimerat cellantalet lite väl mycket, så antalet tillgodoceller har tyvärr minskat litegrann (fast det kanske kan fixas senare). Nu måste jag ta en paus och sköta hushållet ett tag, så fortsättning följer troligen först imorgon.


13 augusti 2014, 17:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
1387 celler till godo

Jag upptäckte hål i ljudväven genom vilket ljud kunde läcka, så jag var tvungen att bygga om litegrann och justera ljudklossarna. Jag åkte även runt lite i min tidsmaskin och tog med mig några byggklossar, vilket sänkte cellantalet.



14 augusti 2014, 13:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron