Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Olika musklers praktiska nytta? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Olika musklers praktiska nytta?
När jag efter dagens träningspass låg och pustade ut började jag fundera på magmusklers eventuella praktiska nytta och jämförde med andra muskelgruppers praktiska nytta:
Benmuskler kan jag se en direkt nytta av i till exempel flykt- eller mer neutrala transportsituationer. Armmuskler likaså (till exempel vid skidåkning och rodd). Magmuskler, däremot, har jag inte kommit på någon annan användning för än som diskomuskel, vilket jag inte räknar som en praktisk nytta, eller möjligen i situationer där flykt inte är ett alternativ och man måste kunna ta ett slag i magen utan att däcka, vilket, tro't eller ej, inte händer så ofta (att jag behöver ta ett slag i magen, alltså; däckar gör jag då och då - om än av andra anledningar).

Finns det någon praktisk nytta av ((väl-)tränade) magmuskler?
Vilken eventuell praktisk nytta har andra muskler/muskelgrupper?

2 maj 2014, 13:46
Moderator
Inlägg Re: Olika musklers praktiska nytta?
Magmusklerna är viktiga för kroppshållningen, så att man inte belastar sig fel och skadar sig. Utan dem skulle vi inte heller kunna skratta. Kanske inte ens tala? De jobbar när man reser sig upp, och även när man sätter eller lägger sig. Om någon slår en i magen är det väldigt bra om man kan spänna sina magmuskler som skydd. De bidrar till att hålla balansen.

2 maj 2014, 14:23
Moderator
Aha, det där med slag i magen hade du visst redan skrivit. Nåja...

2 maj 2014, 14:24
Medlem
Aha, intressant.

Följdfråga 1: Hur mycket behöver man träna magmusklerna specifikt för att inte tappa förmågan att resa på sig etc...? Räcker det med vardagliga aktiviteter?

Följdfråga 2: Finns det en gräns för när det inte längre är meningsfullt att få starkare magmuskler?

2 maj 2014, 14:39
Moderator
För att klara av att resa sig räcker det nog med vardagliga aktiviteter. För att resa sig smidigt kanske man behöver lite mer. Muskelkorsetten är viktig för att undvika belastningsskador. Jag tror att det är bra om ens muskler är någorlunda jämt tränade, så att kroppen använder rätt muskler till rätt saker istället för att kompensera svaga muskler med felbelastning, så att träna enbart magmusklerna till perfekta sexpack utan att träna resten tror jag inte är särskilt meningsfullt.

2 maj 2014, 15:26
Medlem
Man behöver även magmusklerna för att kunna kräkas. :28:

Jag tror det räcker med vardagliga aktiviteter för att träna upp alla muskler till ett minimum av vad som behövs.
Den övre gränsen finns säkert, man får väl gissa sig till vad som är "lagom".

2 maj 2014, 15:31
Medlem
Jag har hittat en aktivitet där magmuskler gör direkt praktisk nytta: kanotpaddling i kraftig motvind.

11 augusti 2014, 19:30
Moderator
Åh, har du paddlat kanot nu?! Avundsjuuuuuk! För mig har det inte blivit av i år. Plötsligt var sommaren över ju, bara så där. Eller semestern åtminstone.

Jag älskar att paddla i motvind. Det är så härligt att ta spjärn mot vågorna.

11 augusti 2014, 20:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.